Βίκυ Λοΐζου στο Passenger.gr: Στόχος της χώρας μας η προσέλκυση των digital nomads

1.324

Για τις προτεραιότητες του Υπ. Tουρισμού, αλλά και για τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί προκειμένου να προστατευθούν τουριστικές επιχειρήσεις και εργαζόμενοι του κλάδου, μίλησε η Γενική Γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Βίκυ Λοΐζου, στο Passenger.gr.

Σχετικά με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, η κ. Λοϊζου διευκρίνισε ότι ο εμβολιασμός δεν θα πρέπει να είναι υποχρεωτικός ή η μόνη προϋπόθεση για τα ταξίδια ενώ παράλληλα τόνισε ότι στο υπουργείο Τουρισμού γίνεται μια προετοιμασία ώστε η χώρα να προωθήσει τις κατάλληλες ρυθμίσεις και να προβάλλει όλα τα χαρακτηριστικά που αξιολογούνται ως σημαντικά στη λίστα των ψηφιακών νομάδων.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

1. Η πανδημία έχει ανατρέψει τα δεδομένα σε όλους τομείς και σημαντικό πλήγμα έχει δεχθεί και ο τουρισμός. Ποια υποστηρικτικά μέτρα και πρωτοβουλίες έχουν ληφθεί προκειμένου να προστατευθούν τουριστικές επιχειρήσεις και εργαζόμενοι του κλάδου;

Πράγματι το 2020 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για την οικονομία και τον τουρισμό στην Ελλάδα, αλλά και παγκοσμίως. Η πρώτη μας προτεραιότητα – εκτός από τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας – ήταν και είναι να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους. Η κυβέρνηση έχει θεσμοθετήσει μια σειρά μέτρων για να υποστηρίξει τους κλάδους που πλήττονται περισσότερο και βεβαίως τον τουριστικό κλάδο. Kαθ’ όλη τη διάρκεια του 2020 έχει στηρίξει με 24 δισ. ευρώ τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, έχουν υπολογιστεί επιπλέον 7,5 δισ. ευρώ για το 2021. Ο αγώνας κατά της πανδημίας είναι ένας δύσκολος αγώνας που δεν ξέρουμε πόσο θα κρατήσει, αλλά η κυβέρνηση παραμένει σε εγρήγορση και θα συνεχίσει να στηρίζει επιχειρήσεις και εργαζόμενους με μια δέσμη μέτρων. Οι αναστολές εργασίας, οι επιδοτήσεις εισφορών, οι κύκλοι της επιστρεπτέας προκαταβολής, το κεφάλαιο κίνησης και οι απαλλαγές υποχρέωσης καταβολής μισθωμάτων, είναι, μόνο, μερικά από τα μέτρα που έχουμε λάβει, γιατί σημασία έχει η επιβίωση των επιχειρήσεων του κλάδου για να μπορούμε να μιλάμε για ανάκαμψη και ανάταση του τουρισμού σε δεύτερο χρόνο.

2. Ποιες είναι οι προτεραιότητες του υπουργείου για να μπορούμε να μιλάμε για αναδόμηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος;

Η πανδημία του κορονοϊού εκτός από τεράστια απειλή για τον παγκόσμιο και φυσικά τον ελληνικό τουρισμό, δημιούργησε και μια επίπονη «παύση» εργασιών, την οποία όμως επιδιώκουμε να μετατρέψουμε σε «ευκαιρία» για έναν στρατηγικό και σε βάθος μετασχηματισμό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Εργαλείο μας σε αυτή την κατεύθυνση είναι η κατάρτιση του Στρατηγικού Σχεδίου για τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος με ορίζοντα δεκαετίας.

Στόχος μας είναι μια πρόταση πιο διαφοροποιημένη, πιο πράσινη, που θα αναδεικνύει τις ομορφιές της χώρας μας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και που θα μπορεί να προσελκύσει όχι μόνο περισσότερους επισκέπτες αλλά και να εξασφαλίσει μεγαλύτερη κατά κεφαλήν δαπάνη.

Το κλειδί για να το πετύχουμε αυτό είναι ότι σκεφτόμαστε, σχεδιάζουμε και πράττουμε έχοντας ως γνώμονα την ενσωμάτωση του «τόπου», της παραγωγής, του πολιτισμού και των ανθρώπων στο τουριστικό μας προϊόν. Εκτός από το τοπίο, τα προϊόντα και οι άνθρωποι είναι που συνθέτουν εν τέλει την εμπειρία του να ζει κάποιος έστω και λίγο καιρό στην Ελλάδα, ανεξαρτήτως του κινήτρου που τον φέρνει κοντά μας. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία – και αυτό ακριβώς κάνουμε – με οργανωμένο σχέδιο να αναπτύξουμε ένα αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν.

3. Προκειμένου να μην χαθεί και αυτό το καλοκαίρι για την οικονομία, έχει τεθεί ως πρόταση η δημιουργία πιστοποιητικών εμβολιασμού. Θα αποτελεί προϋπόθεση ο εμβολιασμός προκειμένου να ταξιδέψει κάποιος εντός και εκτός Ελλάδας;

Είναι προτεραιότητα για εμάς η προστασία της δημόσιας υγείας με ταυτόχρονη εξασφάλιση της ελεύθερης κυκλοφορίας, η οποία είναι απαραίτητη για τη διατήρηση του τουρισμού. Τρία εργαλεία μπορούν να βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση, το εμβόλιο, τα γρήγορα tests αντιγόνων (Rapid Antigen Tests) και η διαλειτουργικότητα των δεδομένων. Αυτά τα εργαλεία επικοινωνούμε και σε όλα τα διεθνή fora που συμμετέχουμε.

Ειδικά για τα εμβόλια – για να μπορέσουν να ωφελήσουν τον τουριστικό τομέα – προωθούμε τα ελεύθερα ταξίδια για εμβολιασμένα άτομα και τον συντονισμό της αμοιβαίας αναγνώρισης και εμπιστοσύνης στα προγράμματα εμβολιασμού των άλλων κρατών.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η πρόταση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τυποποιημένο πιστοποιητικό εμβολιασμού, η οποία είναι το κλειδί για την ασφαλή επανεκκίνηση του τουρισμού. Τα άτομα που έχουν εμβολιαστεί θα μπορούν να ταξιδεύουν ελεύθερα.

Ωστόσο, πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο εμβολιασμός δεν θα πρέπει να είναι υποχρεωτικός ή η μόνη προϋπόθεση για τα ταξίδια.

4. Πολλοί υποστηρίζουν ότι το μοντέλο του μαζικού τουρισμού έφτασε στο τέλος. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη και αν ναι τότε ποιο πρέπει να είναι το νέο μοντέλο τουρισμού που πρέπει να υιοθετήσουμε;

Το σίγουρο είναι ότι απαιτείται αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ο σύγχρονος άνθρωπος θέλει να έχει επιλογές και να μπορεί να ζήσει πολυποίκιλες και ενδιαφέρουσες εμπειρίες.

Δεν ξεχνάμε τον ήλιο και τη θάλασσα που έχουν κάνει διάσημη τουριστικά την Ελλάδα στον κόσμο.

Αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν, όμως, σημαίνει και άλλες μορφές τουρισμού, διεύρυνση της τουριστικής περιόδου και ανάπτυξη περιοχών πέραν από τους κλασικούς τουριστικούς προορισμούς.

Αυτόν τον στόχο υπηρετούμε με το Στρατηγικό Σχέδιο για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη με ορίζοντα δεκαετίας, αλλά και με μια ολιστική μεταρρύθμιση του πλαισίου και της στρατηγικής ανάπτυξης των τουριστικών λιμένων, την ανάδειξη της ελληνικής γαστρονομίας, του ορεινού και καταδυτικού τουρισμού, του τουρισμού υγείας και ευεξίας, τη θεσμοθέτηση Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών (Destination Management & Marketing Organisations) και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρει το Υπουργείο στις επιχειρήσεις και τους επισκέπτες.

Αναβαθμισμένο τουριστικό προϊόν σημαίνει, επίσης, συστηματική δουλειά για να κάνουμε την Ελλάδα μια χώρα που αξίζει να ζεις, έτσι ώστε να προσελκύσουμε και μακροχρόνια διαμένοντες, τόσο από την ηλικιακή ομάδα των 50+ της ασημένιας οικονομίας, όσο και «ψηφιακούς νομάδες».

5. Υπάρχει κάποιο σχέδιο σχετικά με την προσέλκυση των “ψηφιακών νομάδων”;

Η κυβέρνηση συνολικά έχει εκφράσει το ενδιαφέρον της για την προσέλκυση Ψηφιακών Νομάδων με τις τοποθετήσεις του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Ήδη έχουν προχωρήσει πρόνοιες που σχετίζονται με τη φορολογική μεταχείριση αυτής της κατηγορίας επαγγελματιών και επισκεπτών. Στο υπουργείο Τουρισμού κάνουμε μια προετοιμασία και θα ακολουθήσουν διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς, ώστε η χώρα να προωθήσει τις κατάλληλες ρυθμίσεις και να προβάλλει όλα τα χαρακτηριστικά που αξιολογούνται ως σημαντικά στη λίστα των ψηφιακών νομάδων.

Έχουμε κάνει ήδη σημαντική δουλειά σε αυτό το πλαίσιο και για άλλα θέματα, όπως ευέλικτες διαδικασίες βίζας, ασφάλεια, υψηλές ταχύτητες τηλεπικοινωνιών, εστίαση και ψυχαγωγία υψηλότατου επιπέδου, εύκολη πρόσβαση σε συνεργατικούς χώρους εργασίας και όλα αυτά με χαμηλό κόστος διαβίωσης.

Επιδιώκουμε, τέλος, να εστιάσουμε και στο γεγονός ότι πλέον υπάρχει και ένα πολύ θετικό κλίμα στην Ελλάδα, αλλά και ουσιαστικές πρωτοβουλίες για τη δημιουργία νεοφυών επιχειρήσεων, ανάπτυξη της τεχνολογίας 5G, προϋποθέσεων δηλαδή που κάνουν εξαιρετικά ελκυστικό προορισμό την Ελλάδα στους ψηφιακούς νομάδες.