Η Ιφιγένεια Βλαχογιάννη μιλά στο Passenger.gr για τους στόχους και τις προτεραιότητες του νέου ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

212

Η Ιφιγένεια Βλαχογιάννη, μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου μιλά στο Passenger.gr για τους στόχους και τις προτεραιότητες της νέας διοίκησης αλλά και για τα προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία του covid στον χώρο του κινηματογράφου.

“Έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη χρηματοδότηση επιπλέον 100 σεναρίων στο πλαίσιο ενός συμπληρωματικού προγράμματος Covid-19, λόγω της μεγάλης συμμετοχής στο αρχικό Ειδικό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα Covid-19”, αναφέρει η κ. Βλαχογιάννη, ενώ παράλληλα τονίζει ότι “το Δ.Σ του Ε.Κ.Κ εκπόνησε σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ και το πρόγραμμα ενίσχυσης των κινηματογραφικών αιθουσών που έχουν πληγεί από την πανδημία με γνώμονα την προβολή και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφίας”.

Ολόκληρη η συνέντευξη:

1. Τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου άλλαξε σύνθεση. Ποιοι είναι οι νέοι στόχοι και οι προτεραιότητες που θέσατε ως βάση;

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (Ε.Κ.Κ.) από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε, έθεσε σαν μία από τις προτεραιότητές του την ολοκλήρωση των εκκρεμών διαδικασιών του Ειδικού Προγράμματος Ενίσχυσης της κινηματογραφικής κοινότητας στο πλαίσιο της πανδημίας του Covid-19, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα κινηματογραφικά έργα κινουμένων σχεδίων (animation) του εν λόγω προγράμματος, έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία χρηματοδότησης της παραγωγής όσων έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και της υπογραφής των εναπομεινασών συμβάσεων.

Σημειώνεται, επίσης, ότι όσον αφορά τις ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις έλαβε χώρα η απαραίτητη τροποποίηση του χρονικού πλαισίου τους, ώστε να δοθεί η δυνατότητα ολοκλήρωσης του έργου σε διάστημα έξι μηνών.
Αντίστοιχη διαδικασία, έχει, πλέον, ξεκινήσει από το Ε.Κ.Κ. και για τους δικαιούχους χρηματοδότησης των σεναρίων των ταινιών ντοκιμαντέρ και μικρού μήκους, παράλληλα και ανεξάρτητα με τη β’ φάση του προγράμματος.

Παράλληλα έχει ξεκινήσει η διαδικασία για τη χρηματοδότηση επιπλέον 100 σεναρίων στο πλαίσιο ενός συμπληρωματικού προγράμματος Covid-19, λόγω της μεγάλης συμμετοχής στο αρχικό Ειδικό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα Covid-19.

Σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ εκπονήθηκε ένα Συμπληρωματικό Χρηματοδοτικό Πρόγραμμα το οποίο θα επιλέξει επιπλέον 100 σενάρια, από αυτά που δεν χρηματοδοτήθηκαν με το κυρίως πρόγραμμα. Σενάρια μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ που ενισχύονται με 2.500 ευρώ το καθένα. Στη συνέχεια αυτά θα αξιολογηθούν, από τις επιτροπές του ΥΠΠΟΑ που είχαν δημιουργηθεί για το αρχικό πρόγραμμα Covid-19, με στόχο τη χρηματοδότηση άλλων 20 ταινιών (10+10). Το συνολικό ποσόν χρηματοδότησης του Συμπληρωματικού προγράμματος ανέρχεται σε 1.000.000 ευρώ περίπου.

2. Πριν κάποιους μήνες είχαν προκύψει κάποια ζητήματα με το Ειδικό Πρόγραμμα για την Ενίσχυση της Κινηματογραφικής Κοινότητας του Υπ. Πολιτισμού. Με πιο τρόπο το νέο Δ.Σ. προχώρησε στην επίλυσή του;

Το Ειδικό Συμπληρωματικό Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Κινηματογραφικής Κοινότητας για Κινηματογραφικά Έργα Μικρού Μήκους και Ντοκιμαντέρ πραγματοποιείται σε συνεργασία του ΕΚΚ με το ΥΠΠΟΑ. Στόχος του είναι, λόγω του μεγάλου αριθμού δημιουργών που κατέθεσαν προτάσεις στις κατηγορίες Μικρού Μήκους και Ντοκιμαντέρ και των συνεχιζόμενων επιπτώσεων της πανδημίας, να δοθεί η δυνατότητα για την ενίσχυση μεγαλύτερου αριθμού δημιουργών, σε σχέση με όσους ενισχύθηκαν αρχικά. Απευθύνεται σε όσους είχαν καταθέσει εμπρόθεσμα πλήρεις φακέλους υποψηφιότητας στο παραπάνω πρόγραμμα, η πρότασή τους όμως δεν επιλέχθηκε στη πρώτη φάση προς χρηματοδότηση. Δεν έχουν δικαίωμα συμμετοχής όσοι συμμετείχαν στην πρώτη φάση του Ειδικού Προγράμματος Ενίσχυσης της Κινηματογραφικής Κοινότητας για Κινηματογραφικά Έργα Μικρού Μήκους και Ντοκιμαντέρ αλλά η πρότασή τους απορρίφθηκε για τυπικούς λόγους, καθώς και όσοι έτυχαν ήδη έγκρισης.

Επίσης, αξίζει να αναφέρουμε πως το Δ.Σ του Ε.Κ.Κ εκπόνησε σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ και το πρόγραμμα ενίσχυσης των κινηματογραφικών αιθουσών που έχουν πληγεί από την πανδημία με γνώμονα την προβολή και προώθηση της ελληνικής κινηματογραφίας. Το πρόγραμμα αυτό είναι συμπληρωματικό του προγράμματος επιδότησης θέσεων των κινηματογράφων που έχουν ανακοινώσει τα Υπουργεία Πολιτισμού, Οικονομικών και Εργασίας.

Επιπλέον των ειδικών προγραμμάτων που συνδέονται με την πανδημία του Covid-19, το Ε.Κ.Κ. προχωράει και τις διαδικασίες έγκρισης χρηματοδοτήσεων ταινιών που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο των χρηματοδοτικών του προγραμμάτων, ώστε στους επόμενους μήνες να έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και χρηματοδότηση όλων των εκκρεμών προτάσεων. Παράλληλα, απλοποιήθηκαν οι διαδικασίες διεκπεραίωσης αιτημάτων παραγωγής για τις ήδη εγκεκριμένες προτάσεις, με στόχο τη μείωση του χρόνου αλλά και της γραφειοκρατίας στη διεκπεραίωση των αιτημάτων των παραγωγών .

3. Ως ιδιοκτήτρια κινηματογράφου γνωρίζετε από πρώτο χέρι τα οικονομικά προβλήματα που έφερε η πανδημία του κορωνοϊού. Ποιες είναι οι κυριότερες επιπτώσεις στον χώρο του κινηματογράφου;

Από την πρώτη στιγμή που οι κινηματογράφοι σε όλη τη χώρα τέθηκαν σε αναστολή, η Κ.Ε.Β.Ε. (Κινηματογραφική Ένωση Βορείου Ελλάδος) σε συνεργασία με την Π.Ε.Α.Κ. επεσήμαναν τις δυσμενείς επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης του κορωνοϊου COVID -19. Ανέλυσαν, συγχρόνως, τα πρώτα μέτρα που πρέπει να υιοθετήσει η Πολιτεία προκειμένου να αμβλυνθούν, όσο είναι δυνατόν, οι δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας στις κινηματογραφικές επιχειρήσεις όλης της Χώρας. Μέσα από επιστολές, απεύθυναν απεγνωσμένη έκκληση των μελών που βρίσκονται σε αδιέξοδο γνωρίζοντας ότι, δυστυχώς, το κοινό του κινηματογράφου είναι αυτό που θα επιστρέψει τελευταίο στις αίθουσες.
 Η κινηματογραφική αίθουσα αποτελεί χώρο συνάθροισης κοινού, κυρίως μεγαλύτερων ηλικιών, που προτιμάει τους παραδοσιακούς κινηματογράφους, ένα κοινό που εξ ορισμού ανήκει στις ευπαθείς ομάδες.
Ένα από τα πάγια αιτήματά των αιθουσαρχών ήταν και η μείωση του ΦΠΑ επί της τιμής του εισιτηρίου και εξίσωση του με το μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 6% που ισχύει στο θέατρο και στις μουσικές συναυλίες και παραστάσεις, αίτημα που τελικά βρήκε ανταπόκριση καθότι η Πολιτεία μείωσε το ΦΠΑ από 24% στο 13%.

Η παρακολούθηση επίσης της κινηματογραφικής παραγωγής μέσα από τηλεοπτικές και διαδυκτιακές πλατφόρμες, που πολλές φορές είναι οι ίδιες παραγωγοί του τελικού προϊόντος (Netflix, Nova κλπ), δημιουργεί ήδη έναν θανάσιμο ανταγωνισμό στην κινηματογραφική αίθουσα. Παράλληλα αλλοιώνει τον τρόπο ζωής του κοινού, περιορίζοντας την εξωστρέφεια έναντι της ευκολίας.

Παράλληλα, αξίζει να αναφέρουμε ότι λόγω του γεγονότος ότι οι κινηματογράφοι αποτελούν ειδικά κτίρια μεγάλης επιφάνειας, η μισθωτική τους αξία και το υψηλότατο ενοίκιο τους ανέρχεται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ μηνιαίως και έχει προσδιορισθεί αποκλειστικά σε σχέση με τα εισιτήρια που προβλέπεται να κοπούν σε μια κινηματογραφική σεζόν (Οκτώβριος – Μαϊος), με κανονικές συνθήκες.

Σήμερα λοιπόν, διανύοντας το δεύτερο κύμα της πανδημίας, οι αιθουσάρχες νοιώθουν την ανάγκη να εκφράσουν την τεράστια αγωνία για το μέλλον των κινηματογραφικών αιθουσών. Το πλήγμα που έχουν υποστεί οι επιχειρήσεις του κλάδου από τις επιπτώσεις της υγειονομικής κρίσης είναι μεγάλο.

Η Πολιτεία από την πλευρά της και τα αρμόδια Υπουργεία, Πολιτισμού και Εργασίας, ανακοίνωσαν πρόσφατα προγράμματα στήριξης της κινηματογραφικής κοινότητας, όπως είναι η στήριξη της μονής / διπλής αίθουσας, το οποίο και βρίσκεται ήδη σε υλοποίηση καθώς και η επιδότηση κενών θέσεων σε θέατρα και κινηματογράφους, δυο προγράμματα που σίγουρα αποτελούν μια μεγάλη ανάσα.

4. Πως διεξάγονται τα κινηματογραφικά γυρίσματα αυτή την περίοδο; Υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες;

Μετά τα νέα μέρα της Κυβέρνησης για τον περιορισμό εξάπλωσης του κωρονοϊού, ο Γενικός Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ κ. Νικόλας Γιατρομανωλάκης εξέδωσε συγκεκριμένες οδηγίες αναφορικά με την ασφαλή διεξαγωγή γυρισμάτων – ηχογραφήσεων, στις 9/11/20.

Σε ότι αφορά στην αδειοδότηση γυρισμάτων, επιτρέπονται τα γυρίσματα μετά από άδεια της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστείλουν το αίτημα αδειοδότησης στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected]. Για το αίτημα απαιτείται η συμπλήρωση και αποστολή φόρμας, πρότυπο της οποίας επισυνάπτεται ως παράρτημα, ως προς την Βεβαίωση Κυκλοφορίας Εργαζομένου, οι υπεύθυνοι απαιτείται να συμπληρώνουν την Βεβαίωση Τύπου Α ή την Βεβαίωση Κυκλοφορίας Εργαζομένου μέσω του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, διαθέσιμη στο https://forma.gov.gr/, ενώ τέλος οι υπεύθυνοι των γυρισμάτων οφείλουν επίσης να διενεργούν ταχείς μοριακούς ελέγχους (rapid test) εβδομαδιαίως, σε όλους τους συντελεστές.

Οδηγίες επίσης έχουν δοθεί στη δημοσιότητα σε ότι αφορά τους χώρους των γυρισμάτων, (Οι κλειστοί χώροι θα πρέπει να αερίζονται καλά. Ως προς τον κλιματισμό επιτρέπονται μόνο τα κλιματιστικά ανοικτού κυκλώματος.

Στους κλειστούς χώρους θα πρέπει να γίνονται απολυμάνσεις με διάλυμα χλωρίνης 10:1, δηλαδή 9 μέρη νερό και 1 μέρος χλωρίνης, πριν και μετά από κάθε γύρισμα. Αυτό ισχύει και για τους χώρους υγιεινής. Για επιφάνειες που είναι πιθανό να καταστραφούν από τη χρήση υποχλωριώδους νατρίου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αιθανόλη συγκέντρωσης 70%.

Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δίνεται σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά όπως πόμολα, διακόπτες, κουπαστές κ.ο.κ.

Στους χώρους γυρισμάτων κ.λπ. θα πρέπει να υπάρχει αντισηπτικό αλκοολούχου διαλύματος (70%), ενώ στους χώρους υγιεινής θα πρέπει να εφαρμόζονται συγκεκριμένοι κανόνες υγιεινής).

5. Είναι γνωστό ότι τo ΕΚΚ με κάθε ευκαιρία στηρίζει την προώθηση της κινηματογραφικής παιδείας στην Ελλάδα, ωστόσο οι συνθήκες τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν ευνοούν την πραγματοποίηση εκδηλώσεων. Παρόλα αυτά έγιναν προσπάθειες διεξαγωγής δράσεων έστω και διαδικτυακά;

Μπορεί το τοπίο στα σινεμά να φαίνεται θολό, δεδομένων των καταστάσεων, όμως δεν μπορούμε να σταματήσουμε την καλλιτεχνική έκφραση και κυρίως να βρίσκεται ο κόσμος κοντά στον πολιτισμό.
Σε παγκόσμια εμβέλεια, ακυρώθηκαν μεγάλα φεστιβάλ κινηματογράφου, όπως το Φεστιβάλ Καννών, ενώ πολλά άλλα έχουν ακυρώσει οριστικά τη διοργάνωσή τους, προχωρώντας σε εναλλακτικές λύσεις.

Πάνω από 20 κινηματογραφικά φεστιβάλ σε όλο τον κόσμο ενώθηκαν για να προβάλλουν δωρεάν ταινίες, καθώς η πανδημία του νέου κορωνοϊού έχει οδηγήσει στο κλείσιμο κινηματογράφων και στην ακύρωση των ετήσιων φεστιβάλ.

Το Παιδικό & Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας επέστρεψε για τρίτη φορά, από τις 14-22 Νοεμβρίου, πλήρως προσαρμοσμένο στα πρωτόγνωρα δεδομένα της εποχής. Φέτος παρουσιάζει το πρόγραμμά του, διαδικτυακά στην ιστοσελίδα του, δωρεάν για όλα τα παιδιά σε Ελλάδα και Κύπρο.

To 23ο Φεστιβάλ Ολυμπίας για παιδιά και νέους πραγματοποιήθηκε φέτος ψηφιακά και δωρεάν από τις 28 Νοεμβρίου έως τις 5 Δεκεμβρίου και με φυσικές προβολές σε επιλεγμένα σχολεία του νομού Ηλείας, τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας.

Τέλος, το ΦΚΘ, με το σύνθημα ‘σινεμά με κάθε τρόπο’, στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης επέστρεψε online από τις 5 έως τις 15 Νοεμβρίου με ανεξάρτητο σινεμά από όλο τον κόσμο, με την πρόσφατη ελληνική παραγωγή, με συναρπαστικά αφιερώματα, με ανατρεπτικές ταινίες που θα μας ταξιδέψουν στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα σε αυτές τις απρόβλεπτες και πρωτόγνωρες ημέρες που ζούμε.

Το ΕΚΚ, από την πλευρά του, είχε έντονη παρουσία στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στηρίζει τα άλλα δύο προαναφερθέντα. Πιστό στην επίτευξη των σκοπών του για ενίσχυση και προώθηση της ελληνικής οπτικοακουστικής παραγωγής, προσέλκυση διεθνών οπτικοακουστικών παραγωγών, δικτύωση και εκπαίδευση νέων επαγγελματιών, καθώς και ενημέρωση των Ελλήνων κινηματογραφιστών για την αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων, το Ε.Κ.Κ. αναλαμβάνει κάθε χρόνο πρωτοβουλίες, ενώ στηρίζει στις αναπτυξιακές δράσεις όπως της Αγοράς του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Επίσης το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου απένειμε βραβεία και διακρίσεις κατά τη διάρκεια των κυριότερων φεστιβάλ που διεξάγονται στη χώρα, στηρίζοντας και κατ’ αυτό τον τρόπο τους Έλληνες δημιουργούς και την ελληνική ταινία, διεκδικώντας το ρόλο του βασικού πυλώνα στην ανάπτυξη της κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα.