Είναι ένας από τους πιο δυναμικούς συνεταιρισμούς της χώρας, και έχει συμβάλει ουσιαστικά στην ανάδειξη της Νάξου ως έναν εκ των κορυφαίων γαστρονομικών προορισμών. Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου δεν έμεινε αλώβητη από την κρίση της πανδημίας ωστόσο, παρά τις δυσκολίες όλο αυτό το διάστημα, δεν σταμάτησε να παράγει τα προϊόντα της.
Ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ΕΑΣ Νάξου, Γιώργος Σέργης, μίλησε στο Passenger.gr, για τα προβλήματα που δημιούργησε η πρωτοφανής υγειονομική κρίση στον τομέα της κατανάλωσης και περιέγραψε τους στόχους της ΕΑΣ για το 2021.
Η Νάξος εξελίσσεται σε έναν εκ των κορυφαίων γαστρονομικών προορισμών κι αυτό γιατί έχει επιχειρήσει να συνδυάσει τα τοπικά της προϊόντα με τον τουρισμό. Με ποιους τρόπους η Ε.Α.Σ. Νάξου συμμετέχει στην προσπάθεια αυτή;
«Αρχικά, μέσω των καναλιών επικοινωνίας που διαθέτει (website, social media, κλπ) αλλά και όποτε της δίνεται βήμα στα Μ.Μ.Ε., η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου προβάλλει διαρκώς τα προϊόντα της, ώστε μέσω αυτής της προβολής ο καταναλωτής/τουρίστας να βεβαιωθεί για τη μεγάλη τους ποιότητα και αξία.
Σύνδεση του τουρισμού με τα τοπικά προϊόντα η “Ένωση” πάντοτε επιχειρεί και μέσω των events που διοργανώνει, όπως είναι το Food Experience της Γραβιέρας Νάξου Π.Ο.Π. και της Πατάτας Νάξου Π.Γ.Ε., τα οποία έγιναν και φέτος παρ’ όλες τις δυσκολίες.
Ακόμη, μέσω συμφωνιών που έχει συνάψει με επιχειρήσεις εστίασης και ξενοδοχεία του νησιού μας η “Ένωση” τους διαθέτει τα προϊόντα της για τα μενού τους, ενώ στο σύγχρονο και παραδοσιακό Οπωροπαντοπωλείο, Κρεοπωλείο και Μίνι Μάρκετ που διαθέτει στην καρδιά της Χώρας της Νάξου και το οποίο είναι ανοικτό όλον τον χρόνο δεν παραλείπει να προσφέρει, εκτός από τα δικά της αγνά, πιστοποιημένα προϊόντα και μία μεγάλη γκάμα προϊόντων από τη Νάξο και τις Μικρές Κυκλάδες (λ.χ., μέλι, διάφορα είδη ποτών, γλυκά).
Συν τοις άλλοις, μια σπουδαία κίνηση που έκανε η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου για να συνδέσει τον πρωτογενή με τον τριτογενή τομέα και να μυήσει τον τουρίστα στον χαρακτήρα της Νάξου μέσω της γαστρονομίας ήταν να ανοίξει το δικό της… εστιατόριο τον Δεκέμβριο του 2018, δίνοντάς του για όνομα το έτος της ίδρυσής της, “1926”!
Το… κλου του εστιατορίου μας ήταν ότι η κουζίνα του βασιζόταν αποκλειστικά και μόνο σε προϊόντα που παράγει η ευλογημένη γη της Νάξου και δεν σερβίριζε κάτι που δεν βγάζει το νησί μας, όπως ρύζι, μακαρόνια, αναψυκτικά τύπου cola, κ.ά. Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν πολύ θετική και το project μας αυτό εκτιμήθηκε ιδιαίτερα – αυτό φαίνεται και από τη βράβευσή του τον περασμένο Φεβρουάριο ως καλύτερος γαστρονομικός προορισμός της Νάξου για το 2020 από τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Ελλάδας και την έκθεση HORECA! Δυστυχώς, στα μέσα Μαρτίου, ο κορονοϊός το… έκλεισε το εστιατόριό μας, το οποίο έκτοτε δεν έχει ανοίξει ξανά λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε. Ευχή μας είναι το “1926” να ανοίξει εκ νέου τις πόρτες του και να συνεχίσει να μυεί τους επισκέπτες του στον πλούτο της ναξιώτικης γαστρονομίας».
Η πανδημία του κορωνοϊού άφησε πληγές στον τουρισμό και όλοι κάνουν λόγο για μία πολύ κακή σεζόν. Ποια προβλήματα δημιούργησε η πρωτοφανής αυτή κρίση στον τομέα της κατανάλωσης;
«Ο τουρισμός δέχθηκε πολύ σοβαρό πλήγμα, πράγματι και παράλληλα σημειώθηκε τραγική πτώση στον δείκτη κατανάλωσης. Σύμφωνα με κάποιες πρώτες εκτιμήσεις, φέτος στις Κυκλάδες, εξαιτίας της μείωσης των αφίξεων, των περιοριστικών μέτρων και των δυσλειτουργιών των τοπικών αγορών, η πτώση του δείκτη κατανάλωσης άγγιξε και το 40%! Εδώ στο νησί μας, λ.χ., πολλά εστιατόρια και ξενοδοχεία δεν άνοιξαν φέτος το καλοκαίρι. Αποτέλεσμα αυτής της κρίσης; Να μείνει αδιάθετο πολύ σοβαρό ποσοστό των προϊόντων των παραγωγών και μεγάλο μέρος των προϊόντων που παραλαμβάνουμε εμείς από τους συνεργαζόμενους παραγωγούς. Εύκολα καταλαβαίνετε ότι η “Ένωση” επηρεάστηκε, με τον κύκλο εργασιών της να πέφτει σε ένα ποσοστό της τάξης του 20%. Εάν πέσουν οι πωλήσεις μας κι άλλο θα είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα. Εύχομαι να μην αντιμετωπίσουμε χειρότερα προβλήματα γιατί θα είναι πολύ κακό για εμάς, το νησί μας και τον πρωτογενή τομέα γενικότερα».
Πώς σχεδιάζετε να αναπληρώσετε τον χαμένο χρόνο του 2020 αλλά και να δώσετε κίνητρα προκειμένου οι νέοι κτηνοτρόφοι να συνεχίσουν να ασχολούνται με το αντικείμενο;
«Ο μεγάλος μας στόχος είναι να αυξήσουμε τις πωλήσεις μας διατηρώντας απαράλλακτη την μεγάλη ποιότητα των προϊόντων μας και με εξωστρέφεια να κάνουμε περισσότερες εξαγωγές από όσες κάνουμε τώρα. Αυτή τη στιγμή εξάγουμε προϊόντα μας σε διάφορες χώρες της Ευρώπης (Κύπρο, Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, Ολλανδία), στις Η.Π.Α., στον Καναδά και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – θέλουμε οι εξαγωγές μας να αυξηθούν και ήδη δουλεύουμε προς αυτήν την κατεύθυνση, μεταξύ άλλων και με την συμμετοχή μας σε ευρωπαϊκά προγράμματα για προώθηση προϊόντων σε χώρες-στόχους.
Ακόμη, δεν σταματάμε να κάνουμε τα… όνειρά μας! Για παράδειγμα, ήδη έχουμε βάλει μπροστά για να κερδίσουμε το μεγάλο μας “στοίχημα”, το οποίο είναι η κατασκευή (μέσω Προγράμματος και σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο) ενός νέου Τυροκομείου και ο παράλληλος εκσυγχρονισμός του Συσκευαστηρίου της Πατάτας, κινήσεις που αναμένεται μεταξύ πολλών άλλων να ενισχύσουν την παραγωγική μας δυναμικότητα, να ανοίξουν τον δρόμο για νέα λανσαρίσματα και να βοηθήσουν και στον περιορισμό του κόστους.
Όσο για την αγροτική παραγωγή, θα πρέπει να πω ότι, παρά τις δυσκολίες που έβαλε ο κορονοϊός, αυτή δεν σταμάτησε, όπως δεν σταμάτησε και η “Ένωση” να παράγει τα προϊόντα της όλο αυτό το διάστημα. Ταυτόχρονα, ουδέποτε έπαψε η ποικιλότροπη στήριξή μας προς τον Αγρότη και τον Κτηνοτρόφο της Νάξου, με αδιάκοπη αγορά των προϊόντων του και μάλιστα στις καλύτερες τιμές της αγοράς και αδιάλειπτη παρουσία μας δίπλα του για ανάδειξη και λύση των προβλημάτων του. Αυτό είναι το μέγιστο κίνητρο που έχει ο Αγρότης και ο Κτηνοτρόφος για να συνεργαστεί με την “Ένωση”: το ότι γνωρίζει πως πάντοτε θα είμαστε στο πλευρό του για να τον στηρίζουμε!».
Φέτος, δεδομένων των συνθηκών, είδαμε αλλαγές και στο Φεστιβάλ Πατάτας Νάξου. Πώς εξελίχθηκε η φετινή διοργάνωση;
«Φέτος, μετά από μία δεκαετία, το Φεστιβάλ Πατάτας δεν πραγματοποιήθηκε. Αιτία, βέβαια, ο φονικός κορονοϊός και η δυσάρεστη σε όλους μας κατάσταση που αυτός έχει δημιουργήσει. Στη θέση του Φεστιβάλ Πατάτας Νάξου, ωστόσο, έγινε το Food Experience της Πατάτας Νάξου το τριήμερο 28/29/30 Αυγούστου, με πολύ λίγους και στοχευμένους καλεσμένους από τους χώρους του θεάματος, της μαγειρικής, της δημοσιογραφίας, κ.ά. και, φυσικά, με αυστηρή τήρηση όλων των μέτρων προστασίας από την πανδημία. Η εκδήλωση στέφθηκε από επιτυχία, μιας και οι καλεσμένοι μας γνώρισαν το νησί μας και τη σπουδαία γεύση και ποιότητα του προϊόντος, ενώ η προβολή του event, της “Ένωσης”, της Πατάτας και της Νάξου στα διάφορα Μ.Μ.Ε. ήταν αρκετά ικανοποιητική (σε μία περίοδο, μάλιστα, που στην επικαιρότητα κυριαρχούσαν πολύ σημαντικά ζητήματα όπως ο κορονοϊός και τα ελληνοτουρκικά). Ευχόμαστε να πάνε όλα καλά, να τελειώσει σύντομα αυτός ο εφιάλτης και του χρόνου να κάνουμε ξανά όλοι μαζί, παρέα με τον κόσμο, την μεγάλη γιορτή της Πατάτας Νάξου όπως πρέπει!».
Το νησί λαμβάνει μεγάλη προβολή και μέσα από τα πολυβραβευμένα προϊόντα της «Ένωσης». Ποιες πιστοποιήσεις έχει λάβει η Ε.Α.Σ. Νάξου;
«Αυτό είναι αλήθεια! Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου κατοχύρωσε ως προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης τη Γραβιέρα Νάξου και ως προϊόν Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης την Πατάτα Νάξου. Παράλληλα, η “Ένωση” διαθέτει όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις για την παραγωγή και την τυποποίηση των προϊόντων της, ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουν ότι το προϊόν που φτάνει στο τραπέζι τους έχει περάσει από όλους τους απαραίτητους ελέγχους.
Τέλος, επιτρέψτε μου να σας αναφέρω, ενδεικτικά, ορισμένα από τα βραβεία που έχει κατά καιρούς αποσπάσει το κορυφαίο μας προϊόν, η Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π., τα οποία είναι, ασφαλώς, μία επιβράβευση της μεγάλης της ποιότητας.
Έχει κερδίσει το Χρυσό Βραβείο γεύσης στο Φεστιβάλ Ελληνικών Τυριών (το 2011), το Χρυσό Βραβείο στον διαγωνισμό Taste Olymp Awards (2017, 2020) και τα δύο (2) Αστέρια στον Διαγωνισμό Ανώτερης Γεύσης στο Ινστιτούτο iTQi των Βρυξελλών (2015, 2016, 2018)».