Διώρυγα του Σουέζ : Φόβος να μείνει κλειστή για εβδομάδες – Ζημιές περίπου 10 δισ. την ημέρα

66

Σοβαρό πλήγμα έχει επιφέρει στο εμπόριο η ακινητοποίηση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ.

Παρά τις προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου, οι ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό μπορεί να πάρει ολόκληρες εβδομάδες και οι ναυτιλιακές εταιρείες σε ολόκληρο τον κόσμο έχουν ήδη αρχίσει να επαναπροσδιορίζουν την πορεία ων πλοίων τους.

Όπως αναφέρει δημοσίευμα του BBC, η βλάβη στο Ever Given έχει καθυστερήσει τη μετακίνηση εμπορικών αγαθών αξίας 9,6 δισ. δολαρίων ανά μέρα, το οποίο αντιστοιχεί σε ζημία περίπου 400 εκατομμυρίων την ώρα.

Θα χρειαστούν ημέρες ή εβδομάδες για να ανοίξει η διώρυγα του Σουέζ; Οι προσπάθειες συνεχίζονται σήμερα για να αποκολληθεί ένα τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μήκους 400 μέτρων που εδώ και τέσσερις ημέρες έχει προσαράξει κλείνοντας αυτή την κρίσιμη δίοδο για την παγκόσμια εμπορική ναυσιπλοΐα.

Η γέφυρα αποτελεί κομβικό πέρασμα μεταξύ δύσης και ανατολής και – σύμφωνα με το BBC – μέσω αυτής διακινούνται αγαθά αξίας περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα προς τα ανατολικά και 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων τη μέρα.

Το χρονικό

Το περιστατικό, που συνέβη την Τρίτη και το οποίο γνωστοποίησαν χρήστες του Διαδικτύου τη νύχτα της Τρίτης προς Τετάρτη, προκάλεσε τεράστια συμφόρηση με δεκάδες πλοία να περιμένουν αποκλεισμένα στα δύο άκρα του καναλιού καθώς και στην περιοχή αναμονής στο κέντρο της διώρυγας, καθώς και σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις πετρελαίου και άλλων προϊόντων.

Από την Τετάρτη, η αιγυπτιακή αρχή της διώρυγας του Σουέζ (SCA) προσπαθεί να αποκολλήσει το πλοίο βάρους άνω των 220.000 τόνων.

«Χρησιμοποιούνται ρυμουλκά και βυθοκόροι για να σπάσουν βράχοι» και να μπορέσει να απελευθερωθεί το σκάφος, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο στέλεχος της ιαπωνικής εταιρίας Shoei Kisen Kaisha, στην οποία ανήκει το πλοίο.

Σύμφωνα με τη SCA, πρέπει να απομακρυνθούν 15.000-20.000 κυβικά μέτρα άμμου για να επιτευχθεί βάθος 12 έως 16 μέτρων και να μπορεί να πλεύσει και πάλι το σκάφος.

Ο Μοχάμπ Μαμίς, σύμβουλος του Αιγύπτιου προέδρου Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι σε θέματα λιμένων, δήλωσε αργά χθες βράδυ στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι η ναυσιπλοΐα θα αποκατασταθεί «μέσα σε 48 με 72 ώρες το πολύ».

«Έχω εμπειρία με πολλές επιχειρήσεις διάσωσης αυτού του τύπου και, ως πρώην πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, γνωρίζω κάθε εκατοστό του καναλιού», πρόσθεσε ο Μαμίς, που επέβλεψε την πρόσφατη επέκταση αυτής της θαλάσσιας διόδου, από όπου περνά, σύμφωνα με ειδικούς, περίπου το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Ωστόσο μερικές ώρες νωρίτερα, όπως αναφέρει το ΑΠΕ, η ολλανδική εταιρία Smit Salvage είχε προβλέψει ότι η επιχείρηση μπορεί να κρατήσει «ημέρες ακόμα και εβδομάδες».

Η εταιρία διαχείρισης του σκάφους Evergreen Marine Corp, με έδρα την Ταϊβάν, ανέθεσε στην Smit Salvage και την ιαπωνική εταιρία Nippon Salvage να εκπονήσουν «ένα αποτελεσματικότερο σχέδιο» για την αποκόλληση του πλοίου. Οι πρώτοι ειδικοί έφθασαν χθες.

Ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk και η γερμανική Hapag-Lloyd ανέφεραν χθες ότι εξετάζουν να εκτρέπουν τα πλοία τους ώστε να περνούν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μια παράκαμψη πολλών χιλιάδων χιλιομέτρων γύρω από την αφρικανική ήπειρο.

Κάνοντας τον γύρο της Αφρικής

Η οικονομική ζημιά που έχει προκαλέσει το μπλοκάρισμα της διώρυγας υπολογίζεται στα 9.5 δισ. δολάρια και αναγκάζει πλέον, μετά από 4 μέρες πολλές εταιρείες να αλλάξουν δρομολόγιο και να ακολουθήσουν την παλαιά διαδρομή, η οποία είναι… ο γύρος της Αφρικής.

Ήδη εφτά τάνκερ που μετέφεραν υγροποιημένο φυσικό αέριο άλλαξαν δρομολόγιο την Παρασκευή (26/3), ενώ τα τρία εξ αυτών ακολουθούν πλέον την μακρύτερη διαδρομή, η οποία είναι γύρω από την Αφρική, δηλαδή από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Ακόμα τέσσερα δεξαμενόπλοια τύπου «Long-Range 2» που κανονικά θα περνούσαν από τη Διώρυγα του Σουέζ, εξετάζουν με τη σειρά τους το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν το δρομολόγιο και να περάσουν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, Κάθε τάνκερ LR-2 υπολογίζεται πως μεταφέρει περίπου 75.000 τόνους πετρελαίου.

Λίγα λόγια για την διώρυγα του Σουέζ

Η διώρυγα του Σουέζ είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου, συνολικού μήκους 162 χλμ., ενώ προσθέτοντας τα σημεία αγκυροβολίων και το μήκος της ενδιάμεσης λίμνης, το συνολικό της μήκος φθάνει τα 190 χλμ. Έχει μέγιστο πλάτος, σε ορισμένα σημεία, 160-200 μ. και βάθος 11,60 μ. Διατρέχει κατά διεύθυνση Βορρά – Νότο τον ισθμό του Σουέζ, ενώνοντας τη Μεσόγειο θάλασσα με την Ερυθρά θάλασσα. Αρχίζει από το Πορτ Σάιντ, λιμένα εισόδου στη Μεσόγειο και καταλήγει στον λιμένα Σουέζ που βρίσκεται στο μυχό του ομώνυμου κόλπου της Ερυθράς θάλασσας. Η Μεσόγειος και η Ερυθρά θάλασσα δεν παρουσιάζουν μεταξύ τους υψομετρική διαφορά. Κατά το μεγαλύτερο μέρος της, η διώρυγα είναι πλεύσιμη κατά μία κατεύθυνση