Ο όρος “ψηφιακοί νομάδες” ή αλλιώς “digital nomads” αναφέρεται στους επαγγελματίες που επιλέγουν την εξ αποστάσεως εργασίας. Οι επαγγελματίες αυτής της νέας κουλτούρας δεν έχουν μόνιμο τόπο κατοικίας για μεγάλο χρονικό διάστημα και το μόνο που χρειάζονται είναι μια αξιόπιστη σύνδεση στο internet.
Έτσι λοιπόν, χάρη στα νέα ψηφιακά εργαλεία, δεν είναι απαραίτητο να βρίσκονται σε κάποια συγκεκριμένη γεωγραφική τοποθεσία για να κάνουν τη δουλειά τους, ούτε είναι αναγκαία η φυσική τους παρουσία σε κάποιο χώρο εργασίας. Μπορούν να εργάζονται από οπουδήποτε. Σε ένα παραθαλάσσιο χωριό, στο βουνό, σε κάποια πόλη του εξωτερικού.
Η νέα παγκόσμια τάση στον τουρισμό είναι απόρροια της εξ αποστάσεως εργασίας που με τη σειρά της ήρθε ως συνέπεια της πανδημίας. Ο κορωνοϊός με λίγα λόγια ήταν αυτός που έδωσε ώθηση στη νέα αυτή μόδα η οποία αν αξιοποιηθεί σωστά θα καλύψει μεγάλο μέρος… από τα σπασμένα.
Αγαπημένοι και δημοφιλείς προορισμοί για τους ψηφιακούς νομάδες είναι τα μέρη εκείνα με χαμηλό κόστος ζωής και φυσική ομορφιά, όπως πχ τα νησιά της Ταϊλάνδης, το Βιετνάμ, η Νότια Αμερική, ακόμα και η χώρα μας.
Η περίπτωση της Ελλάδας
Αναμφίβολα ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει πληγεί δραματικά με την πανδημία του κορωνοϊού. Τα στοιχεία που προκύπτουν από έρευνες δείχνουν μεγάλες αλλαγές στον τρόπο που θα ταξιδεύουμε. Έτσι όλοι κάνουν λόγο για συγκρατημένη αισιοδοξία καθώς η οικονομική ανάκαμψη θα είναι περιορισμένη. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι το 2021 ο κλάδος θα καταγράψει μόνο το ήμισυ του τζίρου σε σχέση με το 2019, που ήταν μια χρονιά-ρεκόρ.
Η τάση των Digitan Nomads φαίνεται να μπορεί να δώσει μία ανάσα στον πληγωμένο -από την πανδημία- τουρισμό αναβαθμίζοντας σημαντικά το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
Η εν λόγω μόδα θα μπορεί να φέρει εργαζομένους που θα μένουν σχεδόν όλο τον χρόνο στην Ελλάδα και τα νησιά μας, ακόμα και τον χειμώνα. Σημαντικό πλεονέκτημα, αν αναλογιστεί κανείς ότι με τα μέχρι τώρα δεδομένα η χώρα μας ήταν συνυφασμένη με το καλοκαίρι, τον ήλιο και τη θάλασσα. Οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες που θα επιλέξουν να μείνουν μόνιμα όχι μόνο θα λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά όσον αφορά την τουριστική περίοδο, αλλά και θα συνεισφέρουν οικονομικά με την κατανάλωση πολλών αγαθών και τις υπόλοιπες εποχές του χρόνου.
Βέβαια, από όλα τα παραπάνω προκύπτουν δύο εύλογα ερωτήματα. Πρώτον διαθέτει η χώρα μας όλα τα σύγχρονα μέσα και τις υποδομές για να καλύψει τις ανάγκες εργασίας τους; Και δεύτερον, με ποιους τρόπους θα γίνει η προσέλκυση τους;
Η Γ.Γ. Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης, Βίκυ Λοΐζου, μιλώντας στο Passenger.gr, ανέφερε ότι ήδη έχουν προχωρήσει πρόνοιες που σχετίζονται με τη φορολογική μεταχείριση αυτής της κατηγορίας επαγγελματιών και επισκεπτών. Μάλιστα όπως τόνισε, στο υπουργείο Τουρισμού θα ακολουθήσουν διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς, ώστε η χώρα να προωθήσει τις κατάλληλες ρυθμίσεις και να προβάλλει όλα τα χαρακτηριστικά που αξιολογούνται ως σημαντικά στη λίστα των ψηφιακών νομάδων.
Η Ελλάδα εύκολα θα μπορούσε να προσελκύσει τέτοιο κόσμο. Η χώρα μας διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως το κόστος της ζωής, η γεωγραφική τοποθεσία, το κοινό νόμισμα με πολλές χώρες, αλλά και γαστριμαργικές και ψυχαγωγικές επιλογές, οι οποίες καθιστούν την καθημερινότητα μας εξαιρετικά ποιοτική. Ωστόσο, όλα αυτά από μόνα τους δεν αρκούν. Η συστηματική δουλειά και οι κατάλληλες ρυθμίσεις, αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να γίνει η Ελλάδα μια από τις πρώτες επιλογές των ψηφιακών νομάδων.