Destination marketing στην τηλεόραση: Η περίπτωση του Las Vegas

125

Δεν είναι κάτι καινούργιο για μια ταινία ή μια τηλεοπτική σειρά να αποτελεί όχημα προβολής μιας συγκεκριμένης τοποθεσίας, της πόλης ή περιοχής που διαδραματίζεται. Ειδικά μια τηλεοπτική σειρά, που από τη φύση της διαρκεί πολύ περισσότερο και έχει πολύ πιο πλούσια πλοκή και σεναριακή δομή από μια ταινία, τείνει μέσα στη διάρκεια της προβολής της να περιλαμβάνει σκηνές και αναφορές σε πολλές τοποθεσίες, κτίρια και μνημεία της περιοχής στην οποία υποτίθεται ζουν και δρουν οι πρωταγωνιστές, ενώ δεν είναι απίθανο στοιχεία της πλοκής να περιλαμβάνουν αναφορές στην ιστορία της περιοχής, στους διάσημους κατοίκους της ή σε κάποιο ιδιαίτερο ετήσιο γεγονός που δίνει χρώμα στην πόλη. Όλες οι αμερικανικές μεγαλουπόλεις έχουν κατά καιρούς χρησιμοποιηθεί ως σκηνικό τηλεοπτικών σειρών, με προεξάρχουσες τη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες και το Σαν Φρανσίσκο.

Μια όμως σειρά που μετέφερε, κατά τη γνώμη μου, το TV-show destination marketing ένα βήμα παραπέρα ήταν το Las Vegas. Η μετρίως επιτυχημένη αυτή σειρά του NBC, που στην Ελλάδα παίζεται κάθε καλοκαίρι σε επανάληψη από τον ΑΝΤ1 ασχολείται με τη ζωή και τις περιπέτειες της ηγετικής ομάδας στελεχών ενός φανταστικού hotel casino resort της πόλης, του περίφημου Montecito. Μέσα σε πέντε σεζόν ο τηλεθεατής γνωρίζει τους χαρακτήρες τους, την καθημερινότητά τους, τον τρόπο που προσεγγίζουν το επάγγελμά τους, τα θέματα που τους απασχολούν στον εργασιακό τους χώρο και τους τρόπους που τα αντιμετωπίζουν, αλλά και τις μεταξύ τους σχέσεις, έρωτες, φιλίες και αντιπάθειες.

Πέρα όμως από την ιστορία, κάθε επεισόδιο της σειράς αποτελούσε μια 45-λεπτη διαφήμιση της διάσημης τουριστικής πόλης ως προορισμού. Παρόλο που το φανταστικό ξενοδοχείο-καζίνο Montecito ήταν πάντα το κέντρο της πλοκής, της ζωής και της δουλειάς των χαρακτήρων, υπήρχαν συνεχείς αναφορές στα αληθινά γνωστά ξενοδοχεία της πόλης όπως το Palms, το Bellagio, το Luxor και το Caesar’s Palace. Παράλληλα εμφανίζονταν παγκοσμίου φήμης τουριστικές ατραξιόν της πόλης όπως το Stratosphere Tower, διάσημα εστιατόρια και κλαμπ όπως το 888 και το Pure και σημαντικές τουριστικές τοποθεσίες όπως το Las Vegas Convention Center και το φράγμα Hoover, ένα μνημείο μηχανικής και αρχιτεκτονικής που παρέχει το ρεύμα για τα αναρίθμητα φώτα της πόλης.

Κάθε στοιχείο της σειράς συνηγορούσε υπέρ της τουριστικής προβολής του Λας Βέγκας, μιας πόλης που υπάρχει και λειτουργεί μόνο από και για τον τουρισμό. Με το άλλοθι του σεναρίου παρουσιάζονταν όλες οι ανέσεις που ο πιθανός επισκέπτης μπορεί να απολαύσει στην πόλη, αλλά και όλες οι δραστηριότητες που μπορεί να επιδοθεί. Η πολυτέλεια των ξενοδοχείων, τα καζίνο, τα εστιατόρια, τα νυχτερινά κλαμπ, τα ακριβά μαγαζιά, τα πολυτελή αυτοκίνητα προς ενοικίαση, τα σόου, ακόμα και τα strip clubs αλλά και οι νόμιμοι οίκοι ανοχής παρέλασαν από την οθόνη. Παρουσιάστηκαν προετοιμασίες και διεξαγωγή συνεδρίων, πολυτελών γάμων, μεγάλων συναυλιών, τουρνουά πόκερ, κάθε είδους εκδηλώσεων και άλλων ειδικών δραστηριοτήτων για τις οποίες η πόλη γενικά και το Montecito συγκεκριμένα ήταν η πρώτη επιλογή. Επιπλέον προβλήθηκαν και απλά καθημερινά θέματα στο χώρο του τουρισμού, όπως ένας απαιτητικός πελάτης που απειλεί με δυσφήμηση, ένα λάθος στο check-in, η αργοπορία της παραλαβής προμηθειών που επηρεάζει τον προγραμματισμό, η παρουσία κλεφτών στο ξενοδοχείο, τα προβλήματα του πάρκινγκ σε μια δύσκολη μέρα, καθώς και πιο σύνθετα θέματα που αντιμετωπίζουν τα μεγάλα αυτά συγκροτήματα όπως η απόκρυψη της παρουσίας ενός διάσημου πελάτη από δημοσιογράφους και θαυμαστές, οι απαιτήσεις για γυρίσματα ταινιών και βιντεοκλίπ, οι αλλαγές ιδιοκτησίας (πολλές!!), η αποφυγή χρήσης του καζίνο και των άλλων δραστηριοτήτων του συγκροτήματος για ξέπλυμα χρήματος από παράνομες ενέργειες, η φύλαξη του χώρου του καζίνο αλλά και όλου του συγκροτήματος κ.α.

Σε όλα τα επεισόδια υπήρχαν εξαιρετικά πλάνα της πόλης από ψηλά αλλά και από το επίπεδο του δρόμου, που παρουσίαζαν διαφορετικές περιοχές, καθώς και σκηνοθετικές κινήσεις της κάμερας (συμπληρωμένης από ψηφιακά γραφικά) και σκοπό είχαν να αιχμαλωτίσουν το γρήγορο χαρακτήρα της ζωής στο διάσημο τουριστικό προορισμό. Όλες οι ιστορίες έδιναν έμφαση στο ότι υπάρχει συνεχώς κίνηση παντού και κάθε στιγμή του 24ώρου κάτι γίνεται μέσα στην πόλη, όλο και κάποια δραστηριότητα θα συναντήσει ο επισκέπτης. Στα πέντε χρόνια που διήρκεσε η σειρά έκαναν guest εμφανίσεις πολλοί γνωστοί κάτοικοι και μη της πόλης από διάφορους χώρους, τραγουδιστές, αθλητές, παρουσιαστές, διάσημοι σεφ ακόμα και επιχειρηματίες έπαιξαν τους εαυτούς τους ως πελάτες ή συνεργάτες του Montecito που παρουσιαζόταν ως ένα από τα μεγαλύτερα και διασημότερα resorts του πλανήτη και όλοι ήθελαν να μείνουν σε αυτό. Τρανταχτά ονόματα όπως οι Rihanna, Snoop Dogg, Jean-Claude Van Damme, James Blunt, Hugh Hefner, Dennis Rodman, Jon Bon Jovi, ταχυδακτυλουργοί-περφόρμερ, οι επιχειρηματίες και ιδιοκτήτες καζίνων αδελφοί Maloof, καλλιτέχνες σύμβολα του Λας Βέγκας όπως ο αείμνηστος Robert Goulet, ο Paul Anka, ο Wayne Newton, ακόμα και ο παγκοσμίου φήμης πορνοστάρ Ron Jeremy ήταν λίγοι μόνο από τους συμμετέχοντες στα επεισόδια. Ειδική εμφάνιση έκανε σε δύο επεισόδια ο τότε Δήμαρχος της πόλης Oscar Goodman και όλο το τότε Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ εκατοντάδες πραγματικοί επαγγελματίες, ταξιτζήδες, σερβιτόροι, παρκαδόροι, κρουπιέρηδες, πορτιέρηδες, σεκιούριτι, εργάτες οικοδομών ακόμα και strippers που ζουν και εργάζονται στην πόλη επιστρατεύονταν ώστε να δείξουν το όσο το δυνατόν πιο φιλικό πρόσωπο της.

Οι ίδιοι οι χαρακτήρες που ενσάρκωναν οι πρωταγωνιστές ήταν οι περισσότεροι γεννημένοι και μεγαλωμένοι στο Λας Βέγκας, άψογοι επαγγελματίες στη δουλειά τους, χωρίς ειδικές γνώσεις τουρισμού και hospitality αλλά με εφευρετικότητα, βαθειά γνώση της πόλης και πολλές γνωριμίες με όλους τους συναδέλφους τους σε κάθε κλάδο του τουρισμού της (κάτι που τονιζόταν συνεχώς ως πολύ σημαντικό προσόν) και τέλος με τεράστιο πάθος για τη δουλειά τους, που δε θα άλλαζαν για τίποτα άλλο στον κόσμο. Με τη σειρά της η εταιρική οντότητα Montecito αναγνώριζε τη προσφορά τους και τους παρείχε πολύ καλές αποδοχές, προνόμια και ευκαιρίες ανέλιξης (ο χαρακτήρας που παρουσιάστηκε ως παρκαδόρος στα πρώτα επεισόδια ήταν υποψήφιος για Πρόεδρος της μονάδας την τέταρτη σεζόν). Εκπροσωπήθηκαν όλοι οι κλάδοι εργαζομένων, καθώς εμφανίστηκαν σε ομιλώντες ρόλους από άνδρες της ασφάλειας, κρουπιέρηδες, μπάρμεν, αχθοφόροι, καθαρίστριες, λογιστές, τεχνικοί, δικηγόροι, ταμίες, μέχρι Υπεύθυνοι Συνεδρίων και Εκδηλώσεων, guest relations executives, marketers και γενικά όλα τα επαγγέλματα που απαιτούνται για να λειτουργήσει ένα τέτοιο διεθνές resort.

Η σειρά ασχολήθηκε επίσης και με την ιστορία της πόλης, αφιερώνοντας το τελευταίο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν σε αυτήν με εμφάνιση μάλιστα και του τελευταίου εν ζωή από τους ιδρυτές της, ενώ δεν έκανε ποτέ προσπάθεια να αποποιηθεί το παρελθόν του Λας Βέγκας ως μιας πόλης με καζίνο που ιδρύθηκαν αρχικά από τη Μαφία για το ξέπλυμα χρήματος.

Ενώ κάθε ταινία, τηλεοπτική σειρά και γενικά καλλιτεχνική δημιουργία έχει τη δυναμική να διαφημίσει τουριστικά τον τόπο στον οποίο διαδραματίζεται, το Las Vegas προχώρησε παραπάνω. Ολόκληρη η σειρά αποτέλεσε μια τουριστική διαφήμιση για την πόλη, τα αξιοθέατα αλλά και τους ανθρώπους της. Τί άλλο θα μπορούσαμε να περιμένουμε από μια σειρά για το πιο τουριστικό μέρος της Γης;

Αναδημοσίευση από το e-travelnews.blogspot.com