Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει επίσημα το έργο για την υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας. Με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, το έργο χαρακτηρίστηκε ως εθνικής σημασίας, ανοίγοντας για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια την πόρτα για την πραγματοποίηση αυτού του ιδιαίτερα σημαντικού συγκοινωνιακού έργου. Η υποθαλάσσια Λευκάδας εντάσσεται πλέον στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ως έργου προς υλοποίηση.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, η Λευκάδα ως νησί έχει την ιδιαιτερότητα να γειτνιάζει στο βορειοανατολικό τμήμα της με την απέναντι ακτή της Αιτωλοακαρνανίας, χωρίζοντάς την ένας στενός αβαθής δίαυλος.
Για τον λόγο αυτό η ομώνυμη πρωτεύουσα κτίσθηκε στην περιοχή αυτή και όχι κεντροβαρικά ως προς τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού. Η σύνδεση ήταν πάντοτε εύκολη, παλαιότερα με πλωτό μέσο και σήμερα με την μεταλλική, αρθρωτή ως προς την προβλήτα, γέφυρα στη θέση Κάστρο.
Η γέφυρα είναι χαμηλού ύψους (μέγιστο 3,50μ). Για τον λόγο αυτό είναι περιστρεφόμενη και πλαγιοδετεί για την απελευθέρωση του διαύλου ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διακόπτοντας την οδική κυκλοφορία. Η σύνδεση αυτή δημιουργεί ουρές αναμονής οχημάτων και σκαφών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εξίσου σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η υποχρεωτική διέλευση των οχημάτων που εισέρχονται και εξέρχονται του νησιού από τον αστικό ιστό της πόλης της Λευκάδας.
Ανάγκη η μόνιμη οδική σύνδεση
Σύμφωνα με το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, υπάρχει ανάγκη μόνιμης οδικής σύνδεσης της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα σε άλλη θέση από την σημερινή χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στη ναυσιπλοΐα του διαύλου και συγκεκριμένα με τον οδικό άξονα Ακτίου – Πρέβεζας και την Ιόνια Οδό.
Παράλληλα η μόνιμη οδική σύνδεση της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα είναι επιβεβλημένη για τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών (μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών). Εξίσου σημαντική θα είναι η τουριστική αναβάθμιση της περιοχής και την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων.
Τέλος με το έργο επιτυγχάνεται Τη μείωση του κόστους μεταφορών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας του σημαντικού σε έκταση και σημασία για την εθνική οικονομία πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής.
Ήδη από το 2019 με απόφαση του υπουργείου ΠΕΝ, η Λευκάδα διαθέτει τη μόνη οδική πύλη εθνικής σημασίας είναι η Λευκάδα, λόγω της οδικής σύνδεσής της με την ηπειρωτική χώρα και συγκεκριμένα με την Αιτωλοακαρνανία. Η οδική αυτή σύνδεση αναβαθμίζεται με την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού. Κρίνεται σκόπιμη η αναβάθμιση της Λευκάδας σε πύλη διεθνούς σημασίας λόγω της παράλληλης θαλάσσιας σύνδεσης της με τον διαμήκη θαλάσσιο και οδικό άξονα της Περιφέρειας και, μέσω αυτού, με τις θαλάσσιες λεωφόρους της Αδριατικής – Ιονίου.
Να θυμίσουμε πως από πέρυσι η Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙΠΑ) του ΥΠΕΝ γνωμοδοτεί θετικά για το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας, σύμφωνα με την προτεινόμενη εναλλακτική λύση, όπου αναφέρεται ότι: « Η σύνδεση της Λευκάδας με το εθνικό δίκτυο θα γίνει με έργα συνολικού μήκους 3,11 km, εκ των οποίων 1,24 km σε επίχωμα με χαλικοπασσάλους, 2,08 km εκτός τεχνικού ενώ για τη διέλευση κάτω από το δίαυλο Λευκάδας προβλέπεται τεχνικό υποθαλάσσιας σήραγγας συνολικού μήκους 1030 m, εκ των οποίων 450 m αφορούν στο τμήμα κλειστής διατομής, ενώ 310 m και 270 m αφορούν στις προσβάσεις εισόδου και εξόδου αντίστοιχα.
Η αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου αφορά σε μήκος 1,2 km. H προτεινόμενη μέθοδος κατασκευής Διανομή μέσω της υποθαλάσσιας σήραγγας βασίζεται στην κατασκευή της σήραγγας εν ξηρώ, με εκσκαφή και επανεπίχωση. Παράλληλα με την κατασκευή της σήραγγας θα πραγματοποιηθεί η κατασκευή του χαμηλού επιχώματος επι χαλικοπασσάλων στην περιοχή της λιμνοθάλασσας.
Ένα έργο με ιστορία
Αξίζει να αναφέρουμε πως δεν είναι η πρώτη φορά που το έργο της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Πριν από 10 περίπου χρόνια, είχε ξεκινήσει η προκήρυξη ενός διαγωνισμού παραχώρησης για το συγκεκριμένο έργο.
Η συγκυρία και η σφοδρή οικονομική κρίση που έπληττε τη χώρα, οδηγούσαν την δημοπράτηση του έργου από παράταση σε παράταση. Τελικά το 2015 ο διαγωνισμός ακυρώθηκε και το έργο έπεσε στην αφάνεια. Θα ακολουθήσουν αρκετές προσπάθειες από φορείς και βουλευτές της περιοχής αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Πριν τις βουλευτικές εκλογές του 2019, ο σημερινός πρωθυπουργός και τότε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Κυριάκος Μητσοτάκης θα δεσμευτεί για την υλοποίηση του έργου.
Καββαδάς: Ανοίγει το κεφάλαιο της υλοποίησης του έργου
Ένας από τους πρωτοστάτες της διεκδίκησης του μεγάλου έργου για τη Λευκάδα, ο βουλευτής Θανάσης Καββαδάς, εξέδωσε δελτίο τύπου για την εξέλιξη αυτή επισημαίνοντας πως «Σήμερα κλείδωσε οριστικά και αμετάκλητα η υλοποίηση της υποθαλάσσιας ζεύξης της Λευκάδας.
Με την απόφαση του Υπουργού Μεταφορών που αναγνωρίζει το έργο ως «εθνικού επιπέδου» και το εντάσσει στα έργα για κατασκευή μέσω του Υπουργείου, τελειώνει το κεφάλαιο της διεκδίκησης και ανοίγει το κεφάλαιο της υλοποίησης.
Αισθάνομαι δικαιωμένος διότι ήταν ένας από τους μεγαλύτερους στόχους για εμένα – στόχος που διεκδίκησα πεισματικά, με σκληρή προσπάθεια και επιμονή, για να ξεπεραστούν τα εμπόδια. Όμως όλα αυτά ανήκουν πλέον στο παρελθόν γιατί σήμερα νίκησε η Λευκάδα.
(…) Θέλω να ευχαριστήσω τον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και τον Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη για την αμέριστη υποστήριξή τους όλο αυτό το διάστημα. Κυρίως όμως θέλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασε το όραμά μας για τη Λευκάδα του μέλλοντος.»
Η μεγάλη αξία της υποθαλάσσιας ζεύξης
Η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας ουσιαστικά ολοκληρώνει τον σχεδιασμό των οδικών έργων στην ευρύτερη περιοχή. Μαζί με την ολοκληρωμένη Ιόνια Οδός και τα υπό κατασκευή οδικά έργα Άκτιο-Αμβρακία και Βόνιτσα-Λευκάδα δημιουργούν ένα επαρκές οδικό κύκλωμα στο οποίο οι οδικές μεταφορές γίνονται πιο άνετες και πιο ασφαλείς.
Με την ζεύξη θα επιχειρηθεί να επιτευχθεί η δίχως προβλήματα οδική σύνδεση της Λευκάδας. Κύριος στόχος, ακόμα και τους καλοκαιρινούς μήνες να μην παρατηρείται κυκλοφοριακός κορεσμός. Με τη ζεύξη η σύνδεση του νησιού θα γίνεται νοτιότερα και θα αποσυμφορηθεί η πόλη της Λευκάδας που το καλοκαίρι πλημμυρίζει από αυτοκίνητα.
Αυτό που μένει τώρα να γίνει γνωστό είναι το μοντέλο που θα επιλεγεί, με τη ΣΔΙΤ να μοιάζει ως η επικρατέστερη μέχρι σήμερα καθώς με αυτή τη λύση θα αποφευχθεί η επιβολή διοδίων, κάτι που δεν επιθυμούν οι κάτοικοι και οι φορείς του νησιού. Το πρώτο βήμα θα είναι η ωρίμανση του έργου και στη συνέχεια να πάρει το δρόμο της υλοποίησης.
πηγή: ypodomes.com