Υπ. Πολιτισμού: Θεατές μετά από 22 αιώνες στο Αρχαίο Θέατρο Λάρισας

Το Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας
33

«Το Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας παραδίδεται επιτέλους στους πολίτες, δεκαετίες μετά από την έναρξη των εργασιών αποκατάστασής του, έτοιμο να ενταχθεί στη ζωή της πόλης». Με αυτά τα λόγια, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη απέδωσε στους πολίτες της Λάρισας, το Σάββατο 2 Σεπτεμβρίου 2023, συντηρημένο και αποκατεστημένο το μνημείο, το οποίο υποδέχτηκε στα εδώλιά του ένα ενθουσιώδες κοινό, μετά από 22 και πλέον αιώνες!

Η Λίνα Μενδώνη, στην εκδήλωση με στόχο την ενημέρωση της πορείας αποκατάστασης του έργου, σημείωσε ότι «το εμβληματικό μνημείο έχει πλέον αποκαλυφθεί. Έχει συντηρηθεί και αποκατασταθεί, με υποδειγματικό τρόπο από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και ιδιαίτερα την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λαρίσης. Η συστηματική συντήρηση και αναστήλωση του άρχισε το 2002, ώστε το ελληνιστικό θέατρο της Λάρισας να αποκατασταθεί στη ρωμαϊκή του φάση. Υπό την ιδιότητα μου της Γενικής Γραμματέως και τα τελευταία χρόνια με τη σημερινή μου ιδιότητα, έχω παρακολουθήσει συστηματικά και από πολύ κοντά την πορεία του έργου. Σήμερα χαίρομαι γιατί, πραγματικά, με τη συνεργασία όλων, ξεπεράσαμε δύσκολα προβλήματα και πολλές φορές ασυνεννοησίες».

Αναφερόμενη στις καθυστερήσεις, που δημιούργησαν δυσαρέσκειες στους πολίτες της Λάρισας, η Υπουργός τόνισε ότι «έργα που εκτελούνται επί μνημείων απαιτούν ωρίμανση, αυξημένη προσοχή και, συνεπώς, χρόνο. Κάποιες από τις καθυστερήσεις αυτές ήταν αναπόφευκτες και δικαιολογημένες. Αλλά όχι όλες. Γι’ αυτό τα τελευταία τέσσερα χρόνια, από τον Ιούλιο του 2019, οι εργασίες επιταχύνθηκαν καθοριστικά. Το κοίλο του θεάτρου έχει, ουσιαστικά, αποκατασταθεί. Τους πρώτους μήνες του 2024 ολοκληρώνεται και η αναστήλωση των υπολοίπων τμημάτων του και παραδίδονται σε χρήση οι προσβάσεις και για τα άτομα με αναπηρία, από τον πεζόδρομο της Βενιζέλου. Εκκρεμούν κάποιες εργασίες στο επιθέατρο και στους αναλημματικούς τοίχους. Περιλαμβάνονται όλα στην εγκεκριμένη μελέτη και θα προχωρήσουν μόλις ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις και ξεκινήσει η νέα χρηματοδοτική περίοδος».

Στη συνέχεια, έκανε μια αναφορά στην ιστορία της ανάδειξης και της αποκατάστασης του θεάτρου: «Το έργο ξεκίνησε πριν από δεκαετίες, από τους Εφόρους αρχαιοτήτων Κώστα Γαλλή και τον παρόντα Θανάση Τζαφάλια. Εξαρχής, προσέκρουσε σε πρωτόγνωρες δυσκολίες – κυρίως επειδή αυτό το μνημείο βρίσκεται στην καρδιά της θεσσαλικής πόλης, γεγονός που απαίτησε σημαντικούς πόρους για απαλλοτρίωσεις και την κατεδάφιση των νεότερων κτηρίων, τα οποία είχαν οικοδομηθεί, πάνω στις αρχαιότητες. Έπρεπε να ξεπεραστούν πολύπλοκα γραφειοκρατικά εμπόδια και να εκτελεστούν εξαιρετικά λεπτές και απαιτητικές ανασκαφές και εργασίες αποκατάστασης».

Απαντώντας στο ερώτημα «γιατί έγινε τώρα αυτή η εκδήλωση και όχι στις αρχές του επόμενου έτους, όταν το έργο θα έχει τελειώσει», επισήμανε ότι «μια ολόκληρη γενιά Λαρισαίων έχει βιώσει τις περιπέτειες της αποκάλυψης του θεάτρου. Θα ήταν άδικο να τους στερήσουμε την απόλαυση και τη χρήση του, ακόμη και αν απομένουν κάποια πράγματα για να γίνουν. Άλλωστε, η αποκατάσταση του κοίλου του θεάτρου έχει ολοκληρωθεί και μπορεί πλέον να φιλοξενήσει όλους εμάς, θεατές πλέον, στα αποκατεστημένα εδώλιά του, ενώ πριν χρειαζόταν να τοποθετηθούν καρέκλες στην ορχήστρα. Κάτι που ήταν τελείως αδόκιμο και προσβλητικό, μερικές φορές».

Στο σημείο αυτό αναφερόμενη στη συνεργασία των υπηρεσιών του ΥΠΠΟ με εκείνες τις της Περιφέρειας αλλά και στη συνεργασία της με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό, σημείωσε: «Θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό, για την εξαιρετική συνεργασία που είχαμε, έχουμε και θα έχουμε. Μαζί σχεδιάσαμε το έργο και βρήκαμε τους αναγκαίους πόρους, μέσα από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Π.Ε.Π.) της Θεσσαλίας, από εθνικούς πόρους της Περιφέρειας και του Υπουργείου Πολιτισμού. Ευχαριστίες στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Λάρισας, στη Σταυρούλα Σδρόλια, την Έφορο Αρχαιοτήτων, και στο πρόσωπό της σε όλο το προσωπικό της υπηρεσίας, που για χρόνια ολόκληρα με πολύ μεγάλη αφοσίωση, μεράκι, διάθεση, χωρίς να σκεφτούν πόνο και κόπο, δούλεψαν ώρες ατέλειωτες, για να φτάσουμε στο σημείο που είμαστε σήμερα – αλλά και που θα συνεχίσουν να δουλεύουν για να αποδώσουν ακόμα περισσότερα πράγματα, στο θέατρο, στον περιβάλλοντα χώρο του στη Λάρισα. Ο χώρος είναι ήδη λειτουργικός και η σημερινή εκδήλωση σηματοδοτεί την απόδοση του μνημείου και την έναρξη της χρήσης του. Αποτελεί ένα ορόσημο που με αδημονία περίμεναν οι Λαρισαίες και οι Λαρισαίοι. Τίποτε δεν εμποδίζει τη συνύπαρξη των εργασιών που απομένει να γίνουν με την ενδεδειγμένη –για τον αρχαιολογικό χαρακτήρα του μνημείου– και την ποιοτική χρήση του».

Η Λίνα Μενδώνη σημείωσε ότι «η απόδοση του αρχαίου θεάτρου στο κοινό συνιστά το πρώτο βήμα για την αποκατάσταση της ιστορικής διαχρονίας της πόλης, για την αποκατάσταση του ίδιου του ιστορικού της κέντρου. Προωθούμε την ανακαίνιση των παλιών Στρατιωτικών Αρτοποιείων, ώστε να στεγάσουν χρήσεις υποστηρικτικές του θεάτρου και να φιλοξενήσουν δράσεις και εκθεσιακές χρήσεις της ΕΦΑ. Μαζί με τις εργασίες αποκατάστασης στο Μπεζεστένι, που έχει αναλάβει ο Δήμος και ολοκληρώνονται τον επόμενο χρόνο, το Φρούριο της Λάρισας θα συγκροτήσει σε λίγο καιρό ένα ενιαίο σύνολο ιστορίας και πολιτισμού. Ο πολιτισμός ήταν και είναι μοχλός ανάπτυξης, αν σκεφτεί κανείς τις εξωτερικές οικονομίες που δημιουργούνται κυρίως σε παρεμφερείς κλάδους όπως ο τουρισμός και η εστίαση, αλλά και στις θέσεις εργασίας. Τα έργα Πολιτισμού που εκτελούνται, αυτόν τον καιρό, στη Θεσσαλία έχουν προσθέσει στην περιοχή χίλιες θέσεις εργασίας».

Ακολούθησε μουσική εκδήλωση με τη Συμφωνική Ορχήστρα Λάρισας που παρουσίασε την πρωτότυπη μουσική σύνθεση του μαέστρου Χρήστου Κτιστάκη «Συμφωνική Ωδή» και με την «Εστουδιαντίνα» Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, που παρουσίασε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ανδρέα Κατσιγιάννη, σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το μουσικό πρόγραμμα «Mare Nostrum – Ένα Ταξίδι στις Μουσικές της Μεσογείου».

Πριν από την παρουσία της στην εκδήλωση στο αρχαίο θεάτρου, στη Λάρισα, η Λίνα Μενδώνη, συνοδευόμενη από αρμόδια στελέχη του ΥΠΠΟ, πραγματοποίησε αυτοψία στο π. βασιλικό κτήμα, στο Πολυδένδρι.