Βασίλης Πολύζος: Ισχυρότερος ο ρόλος του Digital Marketing για τις Τουριστικές Επιχειρήσεις στη μετά Covid-19 εποχή

1.005

Τον τρόπο με τον οποίο το Digital Marketing θα βοηθήσει τις τουριστικές επιχειρήσεις στην εποχή του κορωνοϊού αλλά και γενικά το μέλλον του ελληνικού Τουρισμού σχολιάζει στο Passenger.gr, ο Brand Strategist & Digital Marketing Expert, Βασίλης Πολύζος*. “Η ζήτηση των επαγγελματιών του τουρισμού για τα εκπαιδευτικά webinars ξεπέρασε πραγματικά ακόμα και το πιο αισιόδοξο σενάριο” αναφέρει, ενώ παράλληλα προσθέτει ότι αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους όσους αντιλήφθηκαν την ευκαιρία και κατάφεραν να κάνουν το next step μέσα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.

1) Είστε ειδικός στο Digital Marketing τουριστικών επιχειρήσεων. Συνοπτικά, τι θα λέγατε ότι προσφέρει το Digital Marketing στην εποχή του κορονοϊού αλλά και στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται μετά στις επιχειρήσεις και στους επαγγελματίες του Τουρισμού;

Το Digital Marketing, είτε επί ημερών Covid-19 είτε επί μίας σχετικής κανονικότητας όπως την γνωρίζουμε, θα μπορούσαμε να πούμε συνοπτικά πως μας δίνει την ευκαιρία να συναντήσουμε τους πελάτες μας σε μία ολοένα αυξανόμενη αγορά από την οποία μπορούμε αντίστοιχα και να διεκδικήσουμε ένα μεγαλύτερο μερίδιο. Πρακτικά δηλαδή, η σημασία και η αξία του να δραστηριοποιούμαστε online ως επιχειρήσεις δεν αλλάζει. Αυτό που αλλάζει και αναμένεται να αλλάξει ακόμη περισσότερο στη μετά Covid-19 εποχή, είναι οι πόροι που κατευθύνουμε προς τις digital ενέργειες μας, μιας και θα χρειαστεί να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση και βαρύτητα σε αυτές, καθοδηγούμενοι από τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Οι τελευταίες, σημείωναν ήδη τεράστια διαφοροποίηση προ Covid-19, επηρεασμένες σε πολύ μεγάλο βαθμό από την ψηφιακή εξέλιξη. Εν μέσω πανδημίας όμως και λόγω των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν διεθνώς, η διεύρυνση του καταναλωτικού κοινού και ο βαθμός εξοικείωσης με τις online αγορές επιταχύνθηκε σημαντικά. Γεγονός που πρόκειται να επιβάλλει στις επιχειρήσεις ένα καθεστώς μεγαλύτερης και καλύτερης προσαρμογής των ενεργειών τους online καθώς επίσης και να αυξήσει τη ζήτηση για στελέχη με ψηφιακές δεξιότητες.

2) Μέσω των εκπαιδευτικών σεμιναρίων του Grow Greek Tourism Online, του ΙΝΣΕΤΕ και της Hotelier Academy σε όλη την Ελλάδα πριν τα μέτρα κοινωνικής απόστασης, αλλά και τώρα με τα αντίστοιχα webinars, έχετε έρθει σε επαφή με εκατοντάδες επαγγελματίες του Τουρισμού σε όλες τις γωνιές της χώρας. Πόσο έτοιμοι είναι κατά τη γνώμη σας οι ξενοδόχοι, αλλά και γενικά οι επαγγελματίες του Τουρισμού να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία του Digital Marketing, κατά την κρίσιμη περίοδο που διανύουμε;

Συμμετέχοντας πολύ ενεργά από το 2016 μέχρι σήμερα σε εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις που έχουν στόχο να διευρύνουν το ψηφιακό οικοσύστημα στη χώρα μας, είμαι στην ευχάριστη θέση να παρατηρώ την εξέλιξη των επαγγελματιών του κλάδου ως προς την εξοικείωση και αξιοποίηση των digital tools. Μπορώ να δηλώσω με μεγάλη ασφάλεια πως έχει σημειωθεί μία σοβαρή πρόοδος ως προς την κατανόηση των πρακτικών Digital Marketing, καθώς επίσης έχει μπει στην κουλτούρα των ανθρώπων που ασχολούνται με την προβολή της επιχείρησης τους η συνεχής εκπαίδευση και η ολοένα αυξανόμενη τριβή με το αντικείμενο. Στοιχεία δηλαδή, τα οποία βρίσκονται στο DNA της ψηφιακής ανάπτυξης που είναι in progress και τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τους επαγγελματίες του τουρισμού να χειριστούν τις digital ενέργειες τους (και) σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε. Οπωσδήποτε, τα περιθώρια βελτίωσης είναι σημαντικά, αλλά σε κάθε περίπτωση οι επαγγελματίες του τουρισμού – σε αρκετά μεγάλο βαθμό – αναγνωρίζουν πλέον την αξία που μπορούν να λάβουν μέσω του Digital Marketing και θα αναζητήσουν βοήθεια όταν οι ίδιοι δεν έχουν την απαραίτητη γνώση ή τον χρόνο για να ασχοληθούν σοβαρά με το κομμάτι αυτό.

3) Παρατηρήθηκε μείωση ή αύξηση στο ενδιαφέρον για τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τα webinars για επαγγελματίες του Τουρισμού μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού;

Αρχικά, αξίζει να χαιρετήσουμε την απίστευτα γρήγορη προσαρμογή των διοργανωτών προγραμμάτων εκπαίδευσης. Αξίζουν συγχαρητήρια όλοι όσοι κατάφεραν να κάνουν το next step μέσα στη δύσκολη αυτή περίοδο, όχι μόνο γιατί αντιλήφθηκαν την ευκαιρία, αλλά κυρίως γιατί κατάφεραν να φέρουν εις πέρας εκπαιδευτικά projects τα οποία απαιτούν έναν πολυεπίπεδο και συχνά χρονοβόρο συντονισμό. Κάποια πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται και πολλές φορές για να εμφανιστεί ένας ομιλητής και να παρουσιάσει κάτι ενδιαφέρον στο κοινό, ίσως να έχει δουλέψει μία ολόκληρη ομάδα ανθρώπων για το τελικό αποτέλεσμα που βλέπουμε μέσα από τις οθόνες μας.
Η ζήτηση των επαγγελματιών του τουρισμού για τα εκπαιδευτικά webinars ξεπέρασε πραγματικά ακόμα και το πιο αισιόδοξο σενάριο. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι στα webinars όπου υπήρχε συγκεκριμένος αριθμός συμμετεχόντων, όπως αυτά στο Grow Greek Tourism Online της Google, το sold out ήταν ο κανόνας που επαληθευόταν μέσα σε λίγες ώρες από την ανάρτηση των νέων events. Επίσης, σε εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως αυτά του ΙΝΣΕΤΕ και της Hotelier Academy, τα οποία ήταν διαθέσιμα και μέσω live streaming σε YouTube & Facebook, σημειώθηκαν χιλιάδες συμμετοχές. Φυσικά, πέρα από το να μετράμε κεφάλια, εγώ θα ήθελα να σταθώ στο ποιοτικό στοιχείο που κρατάω από τα webinars στα οποία συμμετείχα ως ομιλητής. Το στοιχείο αυτό ήταν η αλληλεπίδραση που υπήρχε με το κοινό. Ήταν κάτι που ειλικρινά δεν περίμενα.

4) Πως κρίνετε τις προσπάθειες που έχουν γίνει από τους επίσημους φορείς ώστε να διαφυλαχθεί το brand name «Ελλάδα» μέσα στην κρίση αυτή;

Η υγεία είναι αδιαπραγμάτευτα ότι πιο πολύτιμο μπορούμε να έχουμε στη ζωή. Η γρήγορη αντίδραση της επιστημονικής κοινότητας στη χώρα μας σε συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση, οπωσδήποτε και βοήθησε ως προς το να αποφύγουμε μία εθνική τραγωδία όπως είδαμε δυστυχώς να συμβαίνει σε άλλες χώρες που έδειξαν αδράνεια και ολιγωρία. Η αντιμετώπιση της υγειονομικής αυτής κρίσης τοποθέτησε τη χώρα μας στις θετικές ειδήσεις ξανά, έπειτα από μία δεκαετία αρνητικών δημοσιευμάτων για θέματα που σχετίζονταν κυρίως με την οικονομία και τη μεταναστευτική διαχείριση. Τολμώ να πω ότι μέσα από την κρίση αυτή, το brand «Ελλάδα» φαίνεται να βγαίνει λίγο πιο ισχυρό, μιας και η χώρα μας τοποθετήθηκε ως ασφαλής προορισμός από τα διεθνή media σε αυτή την παγκόσμια καταιγίδα. Στοιχείο το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει υπέρ μας στο άμεσο μέλλον.
Σε καμία περίπτωση όμως δεν χωρά κανένας εφησυχασμός, καθώς η κρίση αυτή φαίνεται πως θα έχει πολλά μέτωπα πέραν της υγειονομικής διαχείρισης στην οποία έχουμε γράψει ήδη κάποια μέτρα. Τα δύσκολα είναι μπροστά και τα εμπόδια που θα κληθούμε να ξεπεράσουμε στην οικονομία είναι οπωσδήποτε πολλά.

5) Κατά τη γνώμη σας, η επικοινωνιακή διαχείριση της πανδημίας από τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις και τους επίσημους φορείς, κινήθηκε προς τη σωστή κατεύθυνση; Τι περαιτέρω ενέργειες θα κάνατε;

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από τους επίσημους φορείς και να αναδείξω κι εγώ με τη σειρά μου τη δουλειά που έγινε μέσω του Greece From Home. Σε ιδιαίτερα κρίσιμες περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, υπάρχουν τρία στοιχεία που μπορούν να σε βοηθήσουν να ξεκολλήσεις από την λάσπη. Τα στοιχεία αυτά είναι το 1) καθαρό μυαλό, 2) η δημιουργική διάθεση και 3) η ταχύτητα. Αν αναλογιστούμε και τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για τα στοιχεία αυτά, μπορούμε όλοι να καταλάβουμε την αξία της δουλειάς του Steve Vranakis και της ομάδας του. Ως έθνος έχουμε ιστορικά αποδείξει πως όταν συνεργαζόμαστε μπορούμε να καταφέρουμε πολλά, όπως επίσης και όταν αφήνουμε τους ειδικούς να κάνουν απερίσπαστα τη δουλειά τους. Στα θετικά παραδείγματα και η επικοινωνιακή διαχείριση της πανδημίας από την Marketing Greece, η οποία πέρα από τη δημιουργία της campaign ‘’Till Then Stay Safe’’, έδειξε και τον δρόμο στις τουριστικές επιχειρήσεις για μια επικοινωνιακή διέξοδο δίνοντας τους τα απαραίτητα εφόδια και δημιουργικά υλικά. Είμαι βέβαιος πως όταν το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ έρχονται κοντά στη Marketing Greece και σε άλλους αξιόλογους ιδιωτικούς φορείς και επαγγελματίες μπορεί να προκύψει κάτι καλό.
Οι τουριστικές επιχειρήσεις, σε γενικές γραμμές έδειξαν μία τεράστια δυσκαμψία σε ό,τι αφορά την επικοινωνιακή διαχείριση της πανδημίας. Άλλες γιατί δεν είχαν την αντίληψη και τη δεξιότητα να στρίψουν το τιμόνι, και άλλες επηρεασμένες από τη νέα πραγματικότητα αναγκάστηκαν να ασχοληθούν με θέματα μεγάλης ζωτικής σημασίας ελλείψει των απαιτούμενων resources. Από την άλλη, υπήρξαν και θετικά παραδείγματα επιχειρήσεων που επαναξιολόγησαν τη digital στρατηγική τους και προσάρμοσαν την επικοινωνία και τις διαφημιστικές τους ενέργειες στις συνθήκες που προστάζει η εποχή. Αυτό ήταν – και συνεχίζει να είναι – το μεγάλο στοίχημα για όλους σήμερα.

6) Ποιες άλλες προκλήσεις βλέπετε στο μέλλον του ελληνικού Τουρισμού; Είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε κάποιες από αυτές;

Οπωσδήποτε, θα μπορούσαμε να σταθούμε στη μεγάλη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας και η οποία αφορά τη διαχείριση σε επίπεδο υγειονομικής ασφάλειας όλων όσων επιλέξουν τη χώρα μας για τις διακοπές τους φέτος. Είναι σοφό όμως θεωρώ, να δούμε (και) μερικά βήματα παραπέρα, επαναξιολογώντας το μοντέλο του τουρισμού που θέλουμε να έχουμε σήμερα και αύριο. Για χρόνια αναπτύσσονται συζητήσεις γύρω από το πως θα προσεγγίσουμε πιο ποιοτικό τουρισμό, αλλά οι ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση είναι ελάχιστες. Ας μην ξοδέψουμε επιπλέον χρόνο σε αυτή την παθητική στάση γιατί οι εξελίξεις σε περιβαλλοντικό και τεχνολογικό επίπεδο τρέχουν σε ρυθμούς sprint δημιουργώντας ένα νέο τοπίο στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται ο άνθρωπος και η βιώσιμη ανάπτυξη. Quality over Quantity.

*Ο Βασίλης Πολύζος, Founder της THE VSCOPE δραστηριοποιείται στους τομείς της διαφήμισης και του τουρισμού ως Brand Strategist & Digital Marketing Expert. Μέσα από την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του στην αξιοποίηση των Digital Marketing Tools, έχει αναλάβει σημαντικούς ρόλους στο παρελθόν, σε advertising agencies όπως η DOPE Studio, η OBQO και η Nelios, βοηθώντας δημοφιλή brands να διαμορφώσουν την κατάλληλη στρατηγική και να πετύχουν τους στόχους τους στο ψηφιακό περιβάλλον. Παράλληλα, από το 2016 έως και σήμερα, ενισχύει τις προσπάθειες για τη διεύρυνση του digital ecosystem στη χώρα μας, μέσα από τη συμμετοχή του ως εκπαιδευτής στην πρωτοβουλία της Google ‘’Grow Greek Tourism Online’’ αλλά και στα εκπαιδευτικά προγράμματα του ΙΝΣΕΤΕ.

Βασίλης Πολύζος / Vassilis Polyzos
Brand Strategist & Digital Marketing Expert
[email protected]

 

**Οι Έξι Ερωτήσεις είναι μια σειρά μικρών συνεντεύξεων ουσίας με έμπειρους επαγγελματίες πρώτης γραμμής του ελληνικού τουρισμού και γενικότερα της αγοράς, που καταθέτουν τις απόψεις τους σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα, η οικονομία και η τουριστική βιομηχανία σήμερα.