Οι επισκέπτες από το εξωτερικό που ήρθαν στη χώρα μας τη χρονιά που πέρασε ήταν μεν περισσότεροι σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές, ήρθαν εντούτοις με μικρότερο πορτοφόλι, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.
Ειδικότερα, το 2023 η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μη κατοίκων στην Ελλάδα ανήλθε σε 603 ευρώ, όταν το 2022 ήταν στα 620 ευρώ (μεταβολή -2,7%), ενώ το 2021 έφτανε στα 702 ευρώ. Σε σύγκριση με το 2019 όμως, τη χρονιά πριν την πανδημία, καταγράφεται αύξηση, καθώς η μέση δαπάνη των ξένων επισκεπτών ανά ταξίδι ήταν 563 ευρώ.
Σημειώνεται πως το 2023 η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 17,6% και διαμορφώθηκε σε 32,735 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι 27,835 εκατ. ταξιδιωτών το 2022. Η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 12,7%, ενώ αυτή μέσω οδικών συνοριακών σταθμών κατά 34,9%. Το 2019 είχαμε 31,348 εκατ. ταξιδιώτες.
Όπως σημειώνει άλλωστε η ΤτΕ αναφορικά με τις εξελίξεις στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών, η άνοδος των ταξιδιωτικών εισπράξεων στα 20,459 δισ. ευρώ το 2023 οφείλεται στην αύξηση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 17,6% σε σχέση με το 2022 (υπενθυμίζεται πως το 2019 τα έσοδα από τον τουρισμό ήταν 18,2 δισ. ευρώ), καθώς η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μειώθηκε.
Η ικανοποίηση των επιχειρηματιών του τουρισμού για το περσινό καλάθι των εισπράξεων, όπως εξηγούν πηγές της αγοράς, είναι δεδομένη, εντούτοις η μέση δαπάνη των ταξιδιωτών θεωρείται ένα κρίσιμο ποιοτικό στοιχείο, στο οποίο δίνουν μεγάλη βάση. Εξηγούν πως το 2021, μετά την πανδημία, οι επισκέπτες ήταν διατεθειμένοι να ανεβάσουν το ταξιδιωτικό τους budget (για παράδειγμα όσον αφορά την επιλογή διαμονής), προκειμένου όμως να μην κάνουν “εκπτώσεις” λόγω της ασφάλειας. Σε σύγκριση με το 2019, οι αυξήσεις σε καταναλωτικά αγαθά, μεταφορές κ.λπ. έχουν ανεβάσει τη μέση δαπάνη, αλλά γενικότερα οι τουρίστες είναι πλέον πιο συγκρατημένοι στα έξοδά τους.
Ακόμη μια σημαντική παράμετρος που λαμβάνει υπόψη η τουριστική αγορά είναι πως καταγράφεται αύξηση των ροών από τις όμορες βαλκανικές αγορές και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, που έχουν παραδοσιακά χαμηλή μέση διάρκεια παραμονής. Αντίστοιχα διαπιστώνεται μικρή μείωση του μεριδίου των παραδοσιακών μας αγορών, που έχουν υψηλότερη ταξιδιωτική δαπάνη έως και 4 φορές σε σύγκριση με τις βαλκανικές αγορές.
Οι επιχειρηματίες του χώρου υπογραμμίζουν τέλος πως το ζητούμενο είναι να περάσουμε “από την ποσότητα στην ποιότητα”, δηλαδή στην προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου.\
πηγή: capital.gr