Ενθουσιασμένοι έφυγαν από το Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων οι σύνεδροι που παρακολούθησαν την πρώτη βασική ημέρα του δεύτερου διεθνούς Συνεδρίου Play on Early Education, που διεξάχθηκε μέχρι και τις 30 Απριλίου στην Αθήνα, με τη συμμετοχή κορυφαίων επιστημόνων από το χώρο της προσχολικής αγωγής και συνέδρων από όλο τον κόσμο.
Το πρόγραμμα της πρώτης μέρας του Συνεδρίου που αφορά το παιχνίδι και το ρόλο του στην εκπαίδευση των παιδιών προσχολικής ηλικίας, περιελάμβανε ομιλίες και παρουσιάσεις αλλά και βιωματικά εργαστήρια, όπως παιχνίδι με σαπουνόφουσκες!
Την έναρξη του συνεδρίου χαιρέτισαν ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου, η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, αρμόδια για θέματα Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, Μαρία Συρεγγέλα και ο αντιπεριφερειάρχης Κεντρικού Τομέα, Γιώργος Δημόπουλος.
Ο κ. Μπακογιάννης τόνισε πως είναι ιδιαίτερα περήφανος που ένα τόσο σημαντικό συνέδριο που αφορά τα παιδιά διεξάγεται στην Αθήνα και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη δίχρονη προσχολική αγωγή που για πρώτη φορά λειτουργεί ως δημόσια επιλογή σε όλη την πόλη.
Η κ. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Κυψέλη», το οποίο αφορά τους βρεφονηπιακούς σταθμούς της χώρας και θα προσφέρει στα βρέφη και τα νήπια την ευκαιρία να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους μέσω διαφορετικών δραστηριοτήτων και ερεθισμάτων αλλά και στους γονείς τους να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία. Τόνισε ότι Μέσω του προγράμματος «Κυψέλη» καθιερώνεται ο τακτικός έλεγχος όλων των βρεφών και νηπίων για την έγκαιρη ανίχνευση τυχόν αδυναμιών και δυσκολιών.
Η κα Μιχαηλίδου τόνισε ότι η σωστή προσχολική εκπαίδευση είναι το μυστικό για την ανάπτυξη των σωστών γνωστικών ικανοτήτων στα παιδιά, κάτι που φαίνεται και από τις έρευνες. Εξήγησε ότι τα παιδιά που δεν λαμβάνουν σωστή προσχολική αγωγή έχουν λιγότερες γνωστικές ικανότητες σε σχέση με τα παιδιά που τη λαμβάνουν και ο στόχος του προγράμματος Κυψέλη είναι να εξαλείψει αυτές τις ανισότητες.
Ο Τομ Χόμπσον από το Σιάτλ, γνωστός ως «Teacher Tom», ίσως ο πιο διάσημος δάσκαλος προσχολικής αγωγής παγκοσμίως, ο οποίος δουλεύει εντελώς βιωματικά στο σχολείο του στο Σιάτλ το Woodland Park, τόνισε πως είναι λυπηρό όταν ένα μικρό παιδί ανυπομονεί για το Σαββατοκύριακο, ενώ θα έπρεπε να ανυπομονεί να πάει στο σχολείο να παίξει με τους φίλους του και αυτό είναι κάτι που πρέπει να κάνει ένα πετυχημένο σχολείο.
Σημείωσε ότι αυτό που ενδιαφέρει τα παιδιά πιο πολύ από όλα είναι το να ανακαλύπτουν τον κόσμο μέσα από πραγματικά αντικείμενα ακόμα και από αυτά που ίσως για κάποιον μεγάλο να αποτελούν «σκουπίδια». Όπως είπε, κάτι που σε έναν ενήλικο φαίνεται άχρηστο, για το παιδί μπορεί να είναι πολύτιμο γιατί μπορεί να είναι το υλικό μιας κατασκευής που θα την έχει φτιάξει μόνο του.
Ένα παιδί δεν πρέπει να ανυπομονεί για το Σαββατοκύριακο, πρέπει να διασκεδάζει και να παίζει κάθε μέρα, τόνισε και ο Βρετανός playworker Μέινελ Γουόλτερ, ο οποίος έχει σχεδόν πενήντα χρόνια εμπειρία παίζοντας με παιδιά. Ο κ. Γουόλτερ σημείωσε ότι το παιχνίδι αποτελεί την καλύτερη εκπαίδευση για το παιδί, λέγοντας ότι το παιχνίδι δεν πρέπει να συνοδεύεται από τη λέξη «ελεύθερο» γιατί αυτό σημαίνει ότι υπάρχει και δομημένο παιχνίδι. Για αυτό, όπως εξήγησε, οι ενήλικοι δεν πρέπει να παρεμβαίνουν στο παιχνίδι των παιδιών, εκτός εάν κινδυνεύουν να χτυπήσουν. «Ο καλύτερος τρόπος για να υποστηρίξεις το παιχνίδι των παιδιών είναι να μη μιλάς στα παιδιά όταν παίζουν», υπογράμμισε ο Μέινελ Γουόλτερ, σημειώνοντας ότι το πρώτο πράγμα που κάνει ένα παιδί που νιώθει ήρεμο και ασφαλές είναι να παίζει.
Το πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι για την ψυχολογία των παιδιών, τόνισε και η παιδαγωγός από την Ιρλανδία ‘Αντζελα Στάλαρντ, σημειώνοντας ότι το παιχνίδι βοηθάει τα παιδιά να εκφραστούν καλύτερα και να αποβάλουν τα αρνητικά τους συναισθήματα, κάτι που ήταν ιδιαίτερα σημαντικό στην κρίση της πανδημίας.
Η γνώση δεν έρχεται μόνη της, πρέπει να υπάρχει μία διαδικασία έρευνας, να νιώσει το παιδί ότι είναι… ντετέκτιβ, τόνισε ο ‘Αγγελος Πατσιάς, ο δάσκαλος που κατάφερε να μετατρέψει ένα δημόσιο σχολείο σε ένα ορεινό χωριό της Κρήτης, τον Φουρφουρά, σε ένα εκπαιδευτικό μοντέλο δημιουργικής αυτοδιαχείρισης. Ο κ. Πατσιάς σημείωσε ότι το σχολείο χρειάζεται δράσεις εξωστρέφειας, το παιδί πρέπει να «λερωθεί», θέλει «τελετουργία», να αφιερώσει χρόνο, δεν θέλει έτοιμες λύσεις γιατί όταν δεν δίνεις έτοιμη τη λύση μαθαίνεις τα παιδιά να ρωτάνε. Ο κ Πατσιάς αναφέρθηκε στο πρόγραμμα του Big Bang School, που έχει δημιουργήσει στη Θεσσαλονίκη και είναι το πρώτο για τα ελληνικά δεδομένα. Το σχολείο βασίζεται στη διερευνητική μάθηση και ακολουθεί το πρόγραμμα των έξι εβδομάδων, δηλαδή κάθε έξι εβδομάδες τα παιδιά ασχολούνται με ένα κεντρικό ερώτημα. Ο κ. Πατσιάς σημείωσε επίσης ότι το σχολείο θα πρέπει να συμβαδίζει με τη σύγχρονη εποχή, την οποία χαρακτηρίζουν παγκόσμιες προκλήσεις που αλλάζουν την εκπαίδευση, όπως η πανδημία του κορονοϊου, η κλιματική αλλαγή, οι νέες τεχνολογίες και ο πόλεμος.
Τόνισε επίσης ότι στην εκπαίδευση προτεραιότητα πρέπει να είναι το παιδί, ωστόσο, αυτό δε συμβαίνει πάντα, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αν ρωτήσεις έναν δάσκαλο, έναν συνδικαλιστή δάσκαλο και το υπουργείο, ποια είναι η προτεραιότητά σου, η απάντηση θα είναι διαφορετική. Σύμφωνα με τον κ. Πατσιά η εκπαίδευση πλέον δεν έχει να κάνει με την μεθοδολογία αλλά με την ανάπτυξη της συνειδητότητας σε μαθητές, δασκάλους και γονείς αλλά και σε όλα τα μέλη της κοινωνίας. Πρέπει όλα τα μέλη της κοινωνίας να έχουν συνειδητότητα, να ξέρουν γιατί κάνουν αυτό που κάνουν. Κλείνοντας την ομιλία του σημείωσε πως όσοι επιλέξουν να ακολουθήσουν το δρόμο της εκπαίδευσης, έχουν ευθύνη να αλλάξουν πρώτα τον εαυτό τους και μετά όλα τα υπόλοιπα.
Η πρώτη μέσα του συνεδρίου έκλεισε με την ομιλία του Στέλιου Μιχελάκη, του δασκάλου και διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου Φρε Αποκορώνου, στην Κρήτη, που έδωσε παραδείγματα βιωματικής εκπαίδευσης, με εκπαιδευτικές αποστολές που άρχισε να διοργανώνει στο σχολείο του στην Κρήτη. Οι αποστολές αυτές είναι σχεδιασμένες αποκλειστικά από τους μαθητές, όπως το να φτιάξουν μία καλύβα και έναν κήπο σε ένα μικρό νησάκι στην Κρήτη, με τελικό στόχο…. να δημιουργήσουν το νησί των παιδιών.
Το “Play on Early Education” απευθύνεται σε όποιον ενδιαφέρεται για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση με βάση το παιχνίδι, σε γονείς, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς και γενικά σε όσους ασκούν δραστηριότητες για παιδιά.
Βρείτε εδώ όλες τις πληροφορίες για το event καθώς και το πλήρες πρόγραμμα: http://PlayOnAthens.com
Το Συνέδριο μεταδίδεται και ηλεκτρονικά και θα βρίσκεται διαθέσιμο για παρακολούθηση για ένα διάστημα δύο μηνών.
Πληροφορίες για ηλεκτρονικά εισιτήρια μπορείτε να βρείτε στο παρακάτω λινκ: https://playonathens.com/buy-tickets-for-2022/early-bird-tickets-for-2022-athens-2.html
Ακολουθήστε μας στα social media:
https://www.facebook.com/playonearlyeducation
https://twitter.com/playearly
https://www.instagram.com/playonearlyathens/
Την ευθύνη και διοργάνωση του συνεδρίου έχει το ελληνικό ιδιωτικό σχολείο “Dorothy Snot Preschool & Kindergarten”. Η Dorothy Snot είναι ένα κορυφαίο ελληνικό σχολείο για πολύ μικρά παιδιά (1-6 ετών) με την δική του εκπαιδευτική φιλοσοφία (life derived learning) που εστιάζει στη βιωματική ανακάλυψη του κόσμου από τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι, την εμπιστοσύνη, το σεβασμό και την ελευθερία.