Κρουαζιέρα: Μία μοναδική εμπειρία διακοπών ακόμα και εν μέσω πανδημίας

102

Της Μαρίας Δεληγιάννη*, Γενικής Διευθύντριας Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας – CLIA

Πριν τον κορονοϊό, πάνω από 30.000.000 άνθρωποι στον κόσμο επέλεγαν για τις διακοπές τους μία κρουαζιέρα. Ενώνοντας λιμάνια, χώρες και ηπείρους, το ταξίδι με κρουαζιερόπλοιο παραμένει ακόμα και εν μέσω πανδημίας ένας από τους πιο δημοφιλείς τρόπους να ανακαλύψεις και να εξερευνήσεις τον κόσμο.

Με απόλυτο σεβασμό προς τους επιβάτες που μεταφέρουν, τα κρουαζιερόπλοια ακολουθούσαν πάντα αυστηρούς υγειονομικούς κανόνες. Τα μέτρα πλέον είναι ακόμα πιο αυστηρά, εμπνέοντας εμπιστοσύνη στους επιβάτες ότι μπορούν να ταξιδέψουν με ασφάλεια εν μέσω πανδημίας χωρίς όμως να αλλοιώνεται η ξεγνοιασιά που χαρακτηρίζει ένα ταξίδι.

Πόσο έχει αλλάξει στην πράξη η εμπειρία της κρουαζιέρας εν μέσω κορονοϊού; Έχοντας η ίδια ταξιδέψει με κρουαζιερόπλοιο την εποχή της πανδημίας, ήθελα να μοιραστώ αυτήν την εμπειρία με τους αναγνώστες του passenger.gr.

Στην ουσία τα μέτρα που ακολουθούνται σήμερα στην κρουαζιέρα είναι ένας συνδυασμός των απαιτήσεων του κλάδου, όπως ορίζονται από την Παγκόσμια Πολιτική της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) για τον περιορισμό του COVID-19, και των μέτρων που ορίζει το κάθε κράτος από το οποίο προέρχονται ταξιδιώτες κρουαζιέρας, ή που αποτελεί αφετηρία ή τερματισμό ταξιδιού κρουαζιέρας ή και ενδιάμεσων στάσεων. Κορωνίδα αυτών των μέτρων είναι οι προληπτικοί έλεγχοι τεστ στους επιβάτες, η υποχρέωση ανάπτυξης ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης COVID-19 για κάθε πλοίο που ενεργοποιείται σε περίπτωση κρούσματος καθώς και η ανάγκη συμφωνίας διαλειτουργικότητας μεταξύ του κάθε κρουαζιερόπλοιου και τουλάχιστον ενός λιμένα για την αποβίβαση πιθανού κρούσματος.

Η ενημέρωση των επιβατών για τα μέτρα που θα ακολουθηθούν ξεκινά πριν την κράτηση του ταξιδιού και περιλαμβάνει την πολιτική COVID-19 της κάθε εταιρείας και των σχετικών κρατικών απαιτήσεων, καθώς και τη λίστα προϊόντων καθαρισμού και υγιεινής που πρέπει να έχουν μαζί τους οι ταξιδιώτες πριν την αναχώρησή τους.

Όλα τα κρουαζιερόπλοια μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), επιβάλλουν τη διεξαγωγή προληπτικού ελέγχου σε όλους τους επιβαίνοντες.

Επιπλέον, η κάθε χώρα ορίζει τα δικά της συμπληρωματικά μέτρα. Για παράδειγμα, η Ελλάδα ορίζει για όλους τους επιβάτες τη διεξαγωγή προληπτικού ελέγχου PCR ή αντιγονικού τεστ την ημέρα της επιβίβασής. Στην πράξη λοιπόν, στην κρουαζιέρα στην Ελλάδα επιβιβαστήκαμε μόνο όσοι είχαμε αρνητικό αποτέλεσμα στο τεστ της ημέρας της επιβίβασης ανεξάρτητα από το αν είμαστε εμβολιασμένοι ή όχι. Όλοι οι τερματικοί σταθμοί στα λιμάνια απολυμάνθηκαν πριν και μετά την άφιξή μας ενώ η άφιξη έγινε σταδιακά. Επιπλέον, όλοι οι ταξιδιώτες κληθήκαμε να συμπληρώσουμε δήλωση υγείας για τον έλεγχο του ιστορικού και να δεσμευτούμε γραπτώς ότι θα
τηρήσουμε τα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Στο πλοίο, όλοι φορούσαμε υποχρεωτικά μάσκα στους εσωτερικούς δημόσιους χώρους και στους εξωτερικούς χώρους όπου οι φυσικές αποστάσεις δεν είναι δυνατόν να τηρηθούν. Καθημερινά υποβαλλόμασταν σε θερμομέτρηση, ενώ για λόγους πρόληψης κληθήκαμε να επαναλάβουμε το ταχύ αντιγονικό τεστ κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας για πλήρη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της Ελλάδας που ορίζουν επανάληψη του τεστ την τρίτη ή τέταρτη μέρα του ταξιδιού.

Στους προορισμούς, όσοι ήμασταν εμβολιασμένοι ή είχαμε αναρρώσει από τον κορονοϊό είχαμε τη δυνατότητα να περπατήσουμε ελεύθερα και να επισκεφτούμε τα μέρη της προτίμησής μας όπως και πριν τον κορονοϊό. Πλην κάποιων εξαιρέσεων λόγω απαιτήσεων της σημαίας τους, τα κρουαζιερόπλοια στη πλειοψηφία τους μπορούν να λειτουργήσουν με αυτό το ελεύθερο μοντέλο. Φυσικά όλα τα πλοία παρέχουν και πακέτα οργανωμένων εκδρομών τηρώντας τα απαραίτητα πρωτόκολλα στη μεταφορά των επιβατών χωρίζοντάς τους σε γκρουπάκια για επισκέψεις, μεταξύ άλλων, σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.

Τα μέτρα πρόληψης είναι λοιπόν αυστηρά μειώνοντας τις πιθανότητες κρούσματος πάνω στο πλοίο στο ελάχιστο. Ωστόσο, σε μία τέτοια περίπτωση ενεργοποιείται το λεγόμενο «σχέδιο έκτακτης ανάγκης του πλοίου», σύμφωνα με το οποίο το κρούσμα και οι κοντινές επαφές εντοπίζονται και τοποθετούνται σε ειδικά διαμορφωμένες «καμπίνες απομόνωσης». Στόχος είναι η άμεση αποβίβασή τους και μεταφορά τους είτε σε ξενοδοχείο καραντίνας αν η κατάσταση τους το επιτρέπει, είτε σε νοσοκομείο αν χρήζουν νοσηλείας.

Οι κανόνες και ο τρόπος λειτουργίας της κρουαζιέρας αναδιαμορφώνεται ανάλογα με την εξέλιξη του ιού. Ωστόσο ήδη η εμπειρία έχει επανέλθει σε σημαντικό επίπεδο στα προ κορονοϊού επίπεδα αποδεικνύοντας έμπρακτα την ευελιξία, την προσαρμοστικότητα και την ανθεκτικότητα αυτού του κλάδου. Φυσικά, μέσα σε αυτό
το πλαίσιο, ο εκτεταμένος εμβολιασμός του πληθυσμού κατά του COVID-19 αλλάζει γρήγορα τα δεδομένα και τα μέτρα που ακολουθούνται πάνω στα πλοία. Όλο και πιο πολλές εταιρείες επιλέγουν να ταξιδεύουν μόνο με εμβολιασμένους ταξιδιώτες ή επιβάτες που έχουν αναρρώσει από τον κορονοϊό, ενώ παράλληλα οι απαιτήσεις προληπτικών ελέγχων μέσω τεστ αναμένεται να μειωθούν άμεσα για αυτή τη κατηγορία ταξιδιωτών.

Η CLIA και τα μέλη της αντιπροσωπεύουν το 95% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοιων. Είμαστε υπερήφανοι που η πολυεπίπεδη προσέγγιση του κλάδου στα πρωτόκολλα ασφαλείας λειτουργεί στην πράξη και αποτελεί πρότυπο για την ταξιδιωτική βιομηχανία συνολικά. Είμαστε επίσης ιδιαίτερα χαρούμενοι που υποδεχόμαστε και πάλι ταξιδιώτες στα κρουαζιερόπλοια, προσφέροντάς τους την μοναδική εμπειρία μιας κρουαζιέρας με τον καλύτερο και πλέον ασφαλή τρόπο.

Λίγα λόγια για την CLIA και την Παγκόσμια Πολιτική για τον περιορισμό του COVID-19

Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) συνιστά τη μεγαλύτερη παγκοσμίως εμπορική ένωση κρουαζιερόπλοιων, παρέχοντας μια ενιαία φωνή και έναν κορυφαίο θεσμικό φορέα για την παγκόσμια κοινότητα της κρουαζιέρας. Η Ένωση διαθέτει 15 γραφεία παγκοσμίως με εκπροσώπους στην Βόρεια και Νότια Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία και την Αυστραλία, και είναι αφοσιωμένη στην ανάδειξη της ταξιδιωτικής εμπειρίας με κρουαζιερόπλοιο, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρακτικές που προωθούν ένα ασφαλές, υγιές και βιώσιμο περιβάλλον στα κρουαζιερόπλοια.Η Κοινότητα της CLIA περιλαμβάνει τις κορυφαίες εταιρείες κρουαζιέρας σε ωκεανούς, ποταμούς και ειδικούς προορισμούς, μια εξαιρετικά εκπαιδευμένη και πιστοποιημένη κοινότητα ταξιδιωτικών πρακτόρων, προμηθευτές και συνεργάτες της κρουαζιέρας από τους τομείς των λιμένων και προορισμών, της κατασκευής πλοίων, των προμηθειών και επιχειρηματικών υπηρεσιών. Η αποστολή του οργανισμού είναι να αποτελεί τον ενιαίο εκείνο παγκόσμιο οργανισμό που βοηθά τα μέλη του να επιτύχουν, υποστηρίζοντας, εκπαιδεύοντας και προωθώντας τα κοινά συμφέροντα της κοινότητας της κρουαζιέρας.

Για πρόσθετες πληροφορίες επισκεφθείτε τη διεύθυνση https://cruising.org ή ακολουθήστε τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας στις σελίδες της CLIA στο Facebook, Twitter και LinkedIn.

Η πολιτική των μελών της CLIA για τον περιορισμό της COVID-19 εφαρμόζεται σε όλα τα κρουαζιερόπλοια μελών της CLIA άνω των 100 επιβατών. Προβλέπει μια σταδιακή προσέγγιση στην επάνοδο για πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία, ενώ αξιολογείται και προσαρμόζεται καθώς μεταβάλλονται οι συνθήκες, Η προσέγγιση αυτή έχει στο επίκεντρό της αυστηρές διαδικασίες επιβίβασης και καθολικά (100%) τεστ επιβατών και πληρωμάτων, μαζί με νέες διαδικασίες υγιεινής επί του πλοίου, ισχυρούς μηχανισμούς παρακολούθησης και αυστηρούς κανόνες για της εκδρομές στην ξηρά. Ειδικότερα, περιλαμβάνει:

-Αναδιαμόρφωση ή βελτίωση των ιατρικών εγκαταστάσεων των πλοίων.

-Καθορισμό καμπινών απομόνωσης για πιθανά και επιβεβαιωμένα κρούσματα.

-Διαμόρφωση μηχανισμού ανίχνευσης και διαχείρισης κρουσμάτων, μηχανισμό απόκρισης και εφαρμογής ελέγχου και αναθεώρησης του σχεδίου της εταιρείας για τον περιορισμό της COVID-19.

-Σχέδιο δια-λειτουργικότητας που προ-συμφωνείται μεταξύ της εταιρείας κρουαζιέρας και τουλάχιστον ενός λιμένα.

-Ενίσχυση του ιατρικού εξοπλισμού που καθορίζεται από της Κατευθυντήριες Γραμμές του ACEP από το 2019 συμπεριλαμβανομένων διαγνωστικού εξοπλισμού, μασκών προσώπου και μέσων ατομικής προστασίας (ΜΑΠ).

-Ενίσχυση της στελέχωσης του ιατρικού προσωπικού στα πλοία.

-Εφαρμογή προγράμματος καθημερινών θερμομετρήσεων και ελέγχων συμπτωμάτων για τους επιβάτες και τα πληρώματα.

-Συντονισμό με τις λιμενικές αρχές, τους τερματικούς σταθμούς και τους παρόχους υπηρεσιών για την τήρηση των κατάλληλων αποστάσεων και μέτρων.

-Συνεργασία με ιατρικές εγκαταστάσεις στην ξηρά.

-Διαχείριση της πυκνότητας του πληθυσμού για την τήρηση των φυσικών αποστάσεων.

-Εφαρμογή στρατηγικών περιορισμού του κινδύνου από τη διαχείριση του αέρα μέχρι την παροχή εξοπλισμού για το πλύσιμο των χεριών ή/και υγιεινής.

-Μέτρα για τους επιβάτες σε ολόκληρο το φάσμα της εμπειρίας κρουαζιέρας, από πριν την επιβίβαση και κατά την παραμονή στους τερματικούς σταθμούς, μέχρι εν πλω και στους προορισμούς.

 

*H κα Μαρία Δεληγιάννη είναι η Γενική Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), με έδρα την Αθήνα. Εντάχθηκε στο δυναμικό της CLIA τον Μάρτιο του 2018 και είναι υπεύθυνη για θέματα διακυβέρνησης και δημοσίων υποθέσεων στην περιοχή.

Πριν εργαζόταν στις Βρυξέλλες στην Ευρωπαϊκή Ένωση Εφοπλιστών (ECSA) ως Ανώτερος Σύμβουλος σε θέματα θαλάσσιας ασφάλειας και περιβάλλοντος. Προηγουμένως εργάστηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών στη χάραξη πολιτικής λιμανιών. Έχει επίσης εργαστεί για τον όμιλο SQE Marine στον Πειραιά καθώς και την πολυεθνική PriceWaterhouseCoopers (PwC Greece) στην Αθήνα.

Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Ναυτιλιακών Σπουδών με τιμητική διάκριση από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης στο Βέλγιο, καθώς και μεταπτυχιακού τίτλου στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς το οποίο και πραγματοποίησε με υποτροφίες από το Πανεπιστήμιο και το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Διαθέτει επίσης πτυχίο Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι απόφοιτος του Αρσάκειου Ψυχικού. Η κα Δεληγιάννη από νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με προσομοιώσεις των εργασιών των Ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων αλλά και του ΟΗΕ με συμμετοχή μεταξύ άλλων στο Πανεπιστήμιο Harvard στις ΗΠΑ.