Αυτά είναι τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά τούνελ στην Ελλάδα

94

Οι σήραγγες παίζουν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο διευκολύνει τις μετακινήσεις των πολιτών και αναβαθμίζει τις εμπορευματικές μεταφορές.

Οι σιδηροδρομικές υποδομές είναι καίριας σημασίας για μια χώρα, καθώς αναδεικνύονται σε κομβικό παράγοντα για την ανάπτυξη του εμπορίου, αλλά και για τις απρόσκοπτες αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις των πολιτών.

Τα τελευταία χρόνια, στην Ελλάδα ολοκληρώθηκε μια πληθώρα έργων που χάρισαν στη χώρα ένα ιδιαίτερα ικανοποιητικό σιδηροδρομικό δίκτυο, φέρνοντας πιο κοντά τις μεγαλύτερες πόλεις, και δη τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Πανθολογουμένως, καθοριστικό ρόλο σε αυτό έχουν διαδραματίσει τα σιδηροδρομικά τούνελ, ήτοι τα τεχνητά υπόγεια ορύγματα που ανοίγονται για την ευκολότερη διάβαση των τρένων, διαπερνώντας τα όποια εμπόδια δυσχέραιναν τη μετακίνηση πολιτών και εμπορευμάτων. Ακολουθούν οι μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες της Ελλάδας, μία εκ των οποίων βρίσκεται σε φάση κατασκευής και θα παραδοθεί στην κυκλοφορία μέσα στους προσεχείς μήνες.

Σήραγγα Καλλιδρόμου

Η Σήραγγα Καλλιδρόμου μήκους 9,3 χλμ. αποτελεί το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό τούνελ στα Βαλκάνια και αποτελεί μέρος της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Αθηνών – Θεσσαλονίκης, στο τμήμα Τιθορέα- Λειανοκλάδι-Δομοκός.

Η κατασκευή της σήραγγας εκκίνησε το 1997 και διήρκησε σχεδόν δύο δεκαετίας (εγκαινιάστηκε το 2013), λόγω τεχνικών προβλημάτων κατά τη διάνοιξή της, εξαιτίας του δύσκολου υπεδάφους.

Απαρτίζεται από δύο σήραγγες που επικοινωνούν μεταξύ τους ανά 500 μ. και επιτρέπουν τη διέλευση υψηλών ταχυτήτων τρένων με ταχύτητες έως και 250 χλμ./ώρα.

Σήραγγα Όθρυος

Η δίδυμη σιδηροδρομική σήραγγα Όθρυος δόθηκε στην κυκλοφορία του 2018 και διέρχεται από το ομώνυμο όρος. Έχει μήκος 7,02 χλμ. και εντάσσεται στη σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών – Θεσσαλονίκης στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός, και στο μεγάλο έργο που θα επιτρέψει τη δρομολόγηση ηλεκτροκίνητων τραίνων χωρίς αλλαγή μηχανής, μειώνοντας καθοριστικά την απόσταση μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Σήραγγα Τεμπών

Όταν γίνεται αναφορά στη Σήραγγα Τεμπών, το μυαλό όλων ταξιδεύει στο μεγαλύτερο οδικό τούνελ των Βαλκανίων, το οποίο βρίσκεται στον αυτοκινητόδρομο Α1, φέρνοντας πιο κοντά τον Βορρά με τον Νότο. Λιγότερο γνωστό είναι ότι στα Τέμπη βρίσκεται και μια σήραγγα διπλής κατεύθυνσης, μήκους 5,0 χλμ.

Σήραγγα Παναγοπούλας

Η δίδυμη σήραγγα Παναγοπούλας αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους, μειώνοντας καθοριστικά τον χρόνο διαδρομής της γραμμής Αθήνας – Θεσσαλονίκης σε μόλις 2 ώρες.

Το μήκος της θα ανέρχεται σε 4,8 χλμ. με ενδιάμεσους συνδετήριους διαδρόμους ανά 500 μ. και σήραγγα ενδιάμεσης προσβολής/διαφυγής μήκους 500 μ.

Η συμβατική δαπάνη του έργου είναι 293,1 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει υδραυλικά έργα, κατασκευή οδικού δικτύου, εργασίες αποκατάστασης δικτύων κοινής ωφέλειας, και εργασίες αρχαιολογίας.

Σήραγγα Περάματος

Την πεντάδα με τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά τούνελ ολοκληρώνει η μονή γραμμής σήραγγα Περάματος, που αποτελεί τμήμα της εμπορικής σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το Θριάσιο Πεδίο με το Νέο Ικόνιο στο Πέραμα.

Η σήραγγα ξεκινάει από την περιοχή του λιμανιού, περνάει κάτω από τη Λ. Δημοκρατίας του Δήμου Περάματος με ημιυπαίθρια κάλυψη (cut & cover) και στη συνέχεια με υπόγεια διάνοιξη που ξεκινάει από τη Λ. Ειρήνης εισέρχεται στον ορεινό όγκο των νοτίων παρυφών του όρους Αιγάλεω.

πηγή: carandmotor