Αθλητικά και πολιτιστικά γεγονότα απογειώνουν διάθεση και έσοδα στις τοπικές κοινωνίες προσθέτοντας ταυτόχρονα αξία στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, η παλέτα του οποίου χρόνο με το χρόνο εμπλουτίζεται με νέα προϊόντα που ξεφεύγουν από το αυστηρό μοντέλο “ήλιος και θάλασσα.
Εστιάζοντας στο σκέλος του αθλητικού τουρισμού, ο Ακης Τσόλης ,Διευθύνων Σύμβουλος, της Active Media Group, σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι ο Αθλητικός Τουρισμός ξεπέρασε παγκοσμίως τα 609 δισ. ευρώ το 2023 και αναμένεται σύμφωνα με τις προβλέψεις να φτάσει τα 2.1 τρισ. μέχρι το 2032.
Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι οι λάτρεις των σπορ ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα παγκοσμίως (οι γκόλφερ ξοδεύουν 5 φορές περισσότερα από τον παραδοσιακό τουρίστα τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Οκτώβριο) ενώ το 1/3 της ηλικιακής ομάδας 25-34 ξοδεύει πάνω από 1.000 ευρώ.Μάλιστα σε κάποιες χώρες αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% των εσόδων του τουρισμού πχ. Αυστραλία ή σε άλλες, όπως τη γειτονική Ιταλία, το 2022 ο αθλητικός τουρισμός ξεπέρασε τα 7.2 δισ. ευρώ έσοδα.
Η ανάπτυξη του θεματικών μορφών τουρισμού θεωρείται πως μπορεί να απογειώσει τις τουριστικές επιδόσεις, πέρα από το γνωστό μοντέλο «Ήλιος-Θάλασσα». Ειδικά ο αθλητικός τουρισμός, συμπληρώνει ο κ. Τσόλης και εστιάζει στη διοργάνωση του Navarino Challenge, που όπως λέει, ξεκίνησε το 2013 με τρέξιμο και κολύμβηση και έφτασε το 2019 στο Λονδίνο να βραβεύεται για το πρόγραμμα ευεξίας & wellness ενώ σήμερα, το 2024 βάζει πλέον στο λεξιλόγιο μας τη μακροζωία ή longevity. Πως θα ζήσουμε περισσότερο και καλύτερα, εξηγεί διευθύνων σύμβουλος της Active Media Group.
Εξηγώντας τον αντίκτυπο τέτοιων οργανώσεων στις τοπικές κοινωνίες ο κ. Τσόλης, αφού σημειώνει ότι η εταιρία του διοργανώνει ή συμμετέχει σε περίπου δέκα κορυφαία sports tourism events από τη Χαλκιδική μέχρι την Πελοπόννησο, τονίζει ότι οι συμμετέχοντες δεν εξαντλούν τη διαμονή τους στο μόνο στο διήμερο των αγώνων. Για παράδειγμα οι εκδηλώσεις αθλητικού τουρισμού είναι κάτι παραπάνω από ένα Σαββατοκύριακο. Στη Χαλκιδική συγκεκριμένα, οι επισκέπτες έμειναν για 4 νύχτες κατά μέσο όρο.
Μια άλλη σημαντική παράμετρος είναι και το οικονομικό προφίλ των συμμετεχόντων στα αθλητικών δεώμενα, καθώς για παράδειγμα στη Μεσσηνία (Navarino Challenge) το ημερήσιο κόστος ανά συμμετέχοντα σκαρφάλωσε πάνω από τα 700 ευρώ στα τέλη Οκτωβρίου, πολύ πάνω από τον μέσο όρο των 475 ευρώ (ΙΝΣΕΤΕ 2020) που έχει η Πελοπόννησος ανά επίσκεψη και όχι ανά συμμετέχοντα/ ημέρα.
Σε κάθε περίπτωση ο κ. Τσόλης επισημαίνε ότι η Active Media Group ταυτίζεται το ίδιο όραμα με το Υπουργείο Τουρισμού όπως τέθηκε στο Front Runners in Sports Management 5.0, από την Υπουργό Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη, «Οραματιζόμαστε την Ελλάδα να εξελιχθεί σε έναν κόμβο διεθνών αθλητικών γεγονότων που προσελκύει αθλητές και φιλάθλους από όλο τον κόσμο και θα καθιερώσει περαιτέρω τη θέση της ως κορυφαίου προορισμού για τους λάτρεις του αθλητισμού».
Χέρι -χέρι με τον αθλητισμό τρέχει και ο πολιτισμός
Την ίδια στιγμή χέρι -χέρι με τον αθλητισμό τρέχει και ο πολιτισμός, όπου ανθεί στα νησιά της πατρίδας μας, μέσα από τις πολιτιστικές δράσεις που διοργανώνουν το καλοκαίρι και το φθινόπωρο. Σε αυτό ακριβώς εστιάζει στην παρέμβαση του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δήμαρχος Ιητών Γκίκας Γκίκας, αναφέροντας ότι πολιτιστικά και αθλητικά γεγονότα έχουν κάνει τη διαφορά στο νησί και εξηγεί: Η Ίος έχει γίνει σημείο αναφοράς για τουρνουά παγκοσμίου βεληνεκούς που συνέβαλαν στην τόνωση της επισκεψιμότητας πριν τον Αύγουστο. Επιπλέον το Ios Festival που διοργάνωσε ο Δήμος τα τρία τελευταία χρόνια με πλήθος εικαστικών και μουσικών δρώμενων σημείωσε επισκεψιμότητα από φίλους των τεχνών και του πολιτισμού στα τέλη Αυγούστου. Από φέτος λοιπόν εξελίσσουμε ακόμη περισσότερο τη διάσταση αυτή. Στις 14 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζουμε το μουσείο Γαΐτη – Σίμωσι που θα είναι αφιερωμένο στο διαχρονικό έργο του ζωγράφου Γιάννη Γαΐτη και της γλύπτριας Γαβριέλλας Σίμωσι και που δημιουργήθηκε μετά από σύμπραξη του Δήμου Ιητών με την Λορέττα Γαΐτη. Το μουσείο θα στεγάζεται σε ένα μοναδικής αρχιτεκτονικής κτιριακό συγκρότημα με σκοπό να φιλοξενεί την εξαιρετική μόνιμη έκθεση του μουσείου αλλά και να εξελιχθεί σε έναν “φάρο” πολιτισμού των Κυκλάδων με πολλές περιοδικές εκθέσεις και εκδηλώσεις εντός και εκτός της τουριστικής σεζόν».
Παραμένοντας στο πεδίο του πολιτισμού και πηγαίνοντας σε ένα νησί, τη Σίφνο όπου πρωταγωνιστεί στις αφίξεις επισκεπτών, για τον ήλιο και τις θάλασσες της, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Σίφνου Γιάννης Ραφελέτος τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η Σίφνος δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα. “Η βαθιά παράδοση και η τοπική της κουλτούρα αντανακλάται στον εντυπωσιακό αριθμό από πανηγύρια, θρησκευτικές γιορτές και “τράπεζες της αγάπης” που η παραδοσιακή μουσική έχει σημαντικό ρόλο και οι τουρίστες συρρέουν για να βιώσουν την αυθεντική Ελληνική φιλοξενία. Ξεχωριστή θέση έχει το Φεστιβάλ Κυκλαδικής Γαστρονομίας Νικόλαος Τσελεμεντές κάθε Σεπτέμβρη που αποτελεί σταθερό πόλο έλξης για ταξιδιώτες με προτίμηση στον πολιτισμό, τη μουσική και τη γαστρονομία και που συμβάλλει στη επιμήκυνση της σεζόν αξιοποιώντας ποιοτικές σταθερές της Σίφνου», προσθέτει ο κ. Ραφαλέτος.
Στον πολιτισμό πόνταρε και φέτος η Σκόπελος., καθώς «η τουριστική σεζόν του 2024 στο νησί χαρακτηρίστηκε από ένα πολυσύνθετο και πολυδιάστατο πολιτιστικό πρόγραμμα που ο Δήμος Σκοπέλου διοργάνωσε ή υποστήριξε. Δράσεις όπως η Λογοτεχνική Άνοιξη, το Φεστιβάλ Ρεμπέτικου, το φεστιβάλ βαλκανικής μουσικής “Balkan Echoes”, οι συναυλίες Ελλήνων ερμηνευτών, οι παρουσιάσεις βιβλίων, οι εκθέσεις λαϊκής τέχνης, οι Μέρες Κλασικής Μουσικής και η συναυλία της παιδικής χορωδίας YIP από το Χονγκ Κονγκ, στόχο έχουν τη διεύρυνση των πολιτιστικών και μουσικών οριζόντων για τους επισκέπτες και τους κατοίκους του νησιού, δήλωσε στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Τουρισμού Δήμου Σκοπέλου, Γιώργος Παπαδαυίδ.
Με τη μουσική να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, τα οφέλη του προγράμματος είναι πολλαπλά. Η τουριστική εμπειρία εμπλουτίζεται ενώ παράλληλα τα πολιτιστικά και μουσικά δρώμενα προσελκύουν επισκέπτες από κοντινούς προορισμούς, ακόμα και για ένα ή δυο βράδια, ώστε να παρακολουθήσουν την αγαπημένη τους εκδήλωση. Επιπλέον, η ταύτιση της Σκοπέλου με τη μουσική και άλλες τέχνες συμβάλλει στην ενίσχυση της εικόνας ως προορισμού που απευθύνεται σε ταξιδιώτες με ποικίλα ενδιαφέροντα και ικανοποιεί πιο απαιτητικά κοινά», σημείωσε ο κ.Παπαδαυίδ.
Υπενθυμίζεται τέλος, ότι ο ΕΟΤ θα στηρίξει ενεργά αγώνες γκολφ στην Μεσσηνία και διοργανώσεις κολύμβησης και δρομικών αγωνισμάτων σε Σαλαμίνα και Ιωάννινα που πραγματοποιούνται τον Σεπτέμβριο , όπως επίσης ήταν “παρών” στα περισσότερα αθλητικά και πολιτιστικά δρώμενα του καλοκαιριού.
πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ