Αεροπορικές εταιρίες αρνούνται να επιστρέψουν χρήματα από ακυρωμένες πτήσεις – Τι προβλέπει ο νόμος

1.574

Αλαλούμ επικρατεί το τελευταίο διάστημα σχετικά με το μείζον θέμα της επιστροφής χρημάτων σε χιλιάδες επιβάτες λόγω ακύρωσης πτήσεων. Παράλληλα, αεροπορικές εταιρίες αρνούνται να συνεργαστούν, πιέζοντας παράλληλα για αλλαγή του νομικού πλαισίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Η πανδημία είχε ως αποτέλεσμα δεκάδες χιλιάδες πτήσεις να ακυρωθούν, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να αιτούνται επιστροφή χρημάτων με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και η πλειοψηφία απο αυτούς να μην έχουν ακόμη δει τα χρήματα στους λογαριασμούς τους. Η διαδικασία δεν είναι τόσο απλή καθώς αρκετές αεροπορικές εταιρίες, με κορυφαίο παράδειγμα αυτό της Ryanair, αρνούνται να επιστρέψουν τα χρήματα στους επιβάτες, αντιπροτείνοντας την έκδοση ενός πιστωτικού voucher 12μηνης διάρκειας. Στη περίπτωση ειδικά της Ryanair, στην αρχή έδινε την δυνατότητα επιλογής μεταξύ ολικής επιστροφής ή voucher, ενώ μετά απο λίγες ημέρες άλλαξε στρατηγική προβάλλοντας το voucher ως την μόνη άμεση λύση. Η τακτική των vouchers είναι ευρέως διαδεδομένη κυρίως σε low budget αεροπορικές εταιρίες που η επιβίωση τους εξαρτάται από την ρευστότητα τους.

Τι ισχύει ωστόσο στα αλήθεια και ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών;

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας προχώρησε σε διευκρινήσεις μετά από ερωτήματα και καταγγελίες σχετικά με την ακύρωση των πτήσεων λόγω της πανδημίας του νέου κορωνοϊού.

Λόγω του γεγονότος ότι αιτήματα επιστροφής χρημάτων των επιβατών παραμένουν ανεκπλήρωτα, η ένωση με ανακοίνωσή της διευκρινίζει τα εξής:

Σύμφωνα με διάταξη Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου που έχει εκδώσει η κυβέρνηση σχετικά με τις οφειλές των αεροπορικών εταιρειών από ματαιώσεις πτήσεων για το χρονικό διάστημα ‪25/2‬ έως και τις ‪30/9/2020‬, ισχύουν συνοπτικά τα εξής:

-Απαιτήσεις επιστροφής του αντιτίμου αεροπορικών εισιτηρίων προς επιβάτες, εφόσον προβλέπονται από την ενωσιακή ή εθνική νομοθεσία, ικανοποιούνται μέσω της παροχής πιστωτικού σημειώματος (voucher) προς τους δικαιούχους, ίσης αξίας με το αντίτιμο του εισιτηρίου της ματαιωθείσας πτήσης.

-Το πιστωτικό σημείωμα εκδίδεται από τον αερομεταφορέα και έχει ημερομηνία λήξης 18 μήνες από την έκδοσή του.

-Κατά τη διάρκεια του δεκαοκτάμηνου, ο δικαιούχος του πιστωτικού σημειώματος μπορεί οποτεδήποτε να κάνει χρήση αυτού σε οποιονδήποτε προορισμό του δικτύου του αερομεταφορέα.

-Μέχρι τη λήξη του πιστωτικού σημειώματος, η οφειλή δεν καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή.

-Η οφειλή καθίσταται ληξιπρόθεσμη και απαιτητή, εφόσον παρέλθουν δεκαοκτώ μήνες από την έκδοση του πιστωτικού σημειώματος και αυτό δεν έχει χρησιμοποιηθεί.

Άλλα λέει η Ευρωπαϊκή Ένωση…

Ωστόσο, η παραπάνω διάταξη έρχεται σε αντίθεση με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών όσον αφορά την άμεση επιστροφή των χρημάτων τους σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης. Οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί ορίζουν ρητώς πως ο επιβάτης δικαιούται ολική επιστροφή χρημάτων όταν μια πτήση ακυρώνεται χωρίς υπαιτιότητα του. Στην περίπτωση αυτή το ευρωπαϊκό δίκαιο υπερισχύει των εθνικών εσωτερικών κανόνων.

Επειδή όμως οι αεροπορικές εταιρίες αδυνατούν να σηκώσουν το οικονομικό βάρος της συνολικής επιστροφής των χρημάτων από τις ακυρωθείσες πτήσεις, πιέζουν ασφυκτικά προκειμένου να υπάρξει σε ευρωπαϊκό επίπεδο μια ενιαία ρύθμιση του ζητήματος που θα προκρίνει την υποχρεωτική χρήση voucher έναντι της επιστροφής χρημάτων. Αν και μέχρι να γίνει όμως κάτι τέτοιο οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί συνεχίζουν να ισχύουν σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι αεροπορικές εταιρίες οφείλουν να επιστρέψουν τα χρήματα στους επιβάτες. Κάτι που για πολλές εταιρίες είναι “ψιλά γράμματα”…

Ο Αναλυτής