Την επόμενη μέρα στον τουρισμό, αλλά και τις δυσκολίες με τις οποίες έχουν έρθει αντιμέτωποι οι επαγγελματίες του χώρου, σχολιάζει η υπεύθυνη του Apollo Resort Art Hotel Kyparissia, Γεωργία Χριστοδούλου. “Πρέπει να στοχεύσουμε σε χώρες που βρίσκονται από υγειονομικής πλευράς στο ίδιο επίπεδο με εμάς”, αναφέρει και προσθέτει ότι αρκετοί έχουν μεταφέρει την κράτησή τους κατά τους φθινοπωρινούς μήνες.
1. Ο covid-19 έχει επηρεάσει την καθημερινότητα, τις συνήθειες μας αλλά και τα ταξίδια μας. H τουριστική σεζόν δέχεται μεγάλο πλήγμα. Ποιες είναι οι κυριότερες δυσκολίες τις οποίες κληθήκατε να αντιμετωπίσετε ως ξενοδόχος μέχρι σήμερα;
Πραγματικά ζούμε απίστευτες στιγμές ! Απο την εμφάνιση των πρώτων κρουσμάτων του covid -19 έως σήμερα νιώθουμε ότι έχει περάσει πολύ παραπάνω χρόνος από τον κανονικό αφού οι εξελίξεις καθημερινά είναι ραγδαιες και πολυεπίπεδες παγκοσμίως και δυστυχώς παρόλο που έχει τεθεί σχετικά υπο κάποιον έλεγχο η πανδημία συνεχίζουμε να πιστεύουμε οτι κολυμπάμε σε αχαρτογράφητα νερά . Δεν θα ήταν παράλογο να κάναμε λόγο για τρίτο παγκόσμιο πόλεμο όπου την κρίση στην υγεία θα ακολουθήσει η ανθρωπιστική κρίση. Για τον τουρισμό πολύ καίρια και έγκαιρα προσημείωσε την κατάσταση ο καθηγητής στρατηγικής στον τουρισμό κ.Δημήτρη Μπούχαλης, τον οποίο παρακολουθώ πιο εντατικά τους τελευταίους μήνες, με την αναγκαστική προσγείωση του αεροσκάφους στο ποταμό hudson to 2009 όπου οι επιβάτες κλήθηκαν να προετοιμαστούν ακούγοντας το Brace Brace Brace από τον πιλότο. Το απόλυτο σοκ για εμένα άρχισε όταν βγήκε η ανακοίνωση για το κλείσιμο των ξενοδοχείων. Αμέσως αναγεννήθηκαν ερωτήματα όπως τι μέλλει γενέσθαι με τις κρατήσεις , με τα ποσά που είχαμε λάβει (αν θα τα επιστρέψουμε και πότε),τι μέλλει γενέσθαι με τις εργασίες και τα επενδυτικά σχέδια μας που βρίσκονταν σε εξέλιξη και κυρίως τι θα γίνει με το προσωπικό μας, την ομάδα μας , που αγωνιούσαν για την έναρξη των εργασιών τους, πως θα τους προστατέψουμε ,πώς θα διασφαλίσουμε το μέλλον τους.
Το θέμα των κρατήσεων το αντιμετωπίσαμε πιστεύω σωστά με ρεαλιστικά και ανθρωπιστικά κριτήρια επιστρέφοντας ποσά που είχαμε λάβει και ευελπιστώντας να μετακινηθούν στο μέλλον οι κρατήσεις αυτές.
Τις εργασίες σε εξέλιξη τις παγώσαμε εως μέσα Απριλίου , προσπαθώντας να κερδίσουμε χρόνο ως προς την ρευστότητά μας (έχουμε όμως ήδη ξεκινήσει τη συνέχεια τους δειλά δειλά ), όσο για τους συνεργάτες μας, το εργατικό δυναμικό μας , φρόντισε η πολιτεία τουλάχιστον μέχρι σήμερα . Σε προσωπικό επίπεδο, ευτυχώς, ανήκω σε εκείνους που βρίσκονται σε προνομιακή θέση μιας και δεν έχω οφειλές σε πιστωτικά ιδρύματα (οι τελευταίες τακτοποιήθηκαν στις 30/03/20 ! ) κάτι που όμως ήλθε ως αποτέλεσμα περισσότερο των κόπων και της σωστής διαχείρισης πολλών χρόνων παρά ως αποτέλεσμα τύχης.
2.Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από πελάτες που χρειάστηκε να ακυρώσουν τις κρατήσεις τους; Επιθυμούν να μεταθέσουν τις διακοπές τους σε μεταγενέστερη ημερομηνία;
Καταρχάς να αναφέρω οτι από την αρχή της εφαρμογής των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας (κλείσιμο ξενοδοχείων κλπ) , προσπάθησα να πράξω με ενσυναίσθηση και να θέσω τον εαυτό μου στη θέση των πελατών μου , οπότε και επικοινώνησα άμεσα η ίδια με τους πελάτες , κυρίως με εκείνους που θα έρχονταν τον Μάρτιο και τις πρώτες εβδομάδες του Απριλίου. Τους έδωσα την δυνατότητα της ακύρωσης με επιστροφή των χρημάτων είτε της προκαταβολής τους είτε και ολόκληρης της διαμονής τους . Η αντίδραση τους ήταν κάτι παραπάνω απο ενθουσιώδης. Οι απαντήσεις όλων μα όλων ήταν οτι με την πρώτη ευκαιρία θα επιστρέψουν σίγουρα σε εμάς και ότι θα επικοινωνήσουν σε γνωστούς και φίλους την πράξη μας αυτή ! Μάλιστα αρκετοί έκαναν αναφορά στο ξενοδοχείο μας στα μέσα κοινωνικής δυκτύωσης εκφράζοντας ευχαριστίες ! Είμαι πεπεισμένη ότι στο μέλλον θα επανέλθουν, γιατί αισθάνθηκα σε όλες τις περιπτώσεις οτι δημιουργήθηκε μια σχέση μεταξύ μας, σχέση εμπιστοσύνης, ένα δέσιμο που δύσκολα θα ξεχαστεί . Ήμουν απλά ο άνθρωπος που τους παρηγόρησε, τους κατάλαβε σε αυτή την δύσκολη περίοδο, τους είπε οτι θα είναι εδώ για εκείνους, όποτε εκείνοι νιώσουν έτοιμοι να ξανα ταξιδέψουν ! Κάποιοι βέβαια ήδη μετέφεραν την κράτησή τους κατα τους φθινοπωρινούς μήνες . Για την στρατηγική μου, που προέταξε τον άνθρωπο ,που όπως προανέφερα επηρεάστηκε από τον καθηγητή Μπούχαλη , δεν μετανιώνω αλλά αντίθετα θεωρώ οτι αποτελεί επένδυση για το μέλλον της επιχείρησής μου . Οι πελάτες θα επιστρέψουν όταν θα νιώσουν ασφαλείς πρώτα στην χώρα τους , έπειτα κατά την μεταφορά στον τόπο των διακοπών και τέλος όταν ο ίδιος ο τόπος διακοπών θα εμπνεύσει ασφάλεια (σ αυτο ευτυχώς είμαστε σε πλεονεκτική θέση αφού πετύχαμε ως χώρα μέχρι στιγμής ). Αν συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε ευέλικτες πολιτικές θεωρώ ότι θα κερδίσουμε το στοίχημα
3. Οι περισσότεροι επιχειρηματίες εναποθέτουν τις ελπίδες τους, στον εσωτερικό τουρισμό. Από που προέρχεται η πλειονότητα των δικών σας πελατών; Θα καλυφθεί το κενό;
Ας είμαστε ρεαλιστές . Το μεγαλύτερο μέρος του κέρδους από τον Τουρισμό στην Ελλάδα , ειδικά στα ανεπτυγμένα τουριστικά μέρη προέρχεται από το εξωτερικό. Τη στιγμή που δεν υπάρχουν πτήσεις , που δεν ανοίγουν τα σύνορα , όταν η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει βγει δημόσια κι έχει αποτρέψει τους Ευρωπαίους πολίτες να μετακινηθούν αυτό το καλοκαίρι ή όταν οι αρχηγοί κρατών προτρέπουν τους πολίτες να κάνουν διακοπές στη χώρα τους, είναι μονόδρομος ο εσωτερικός Τουρισμός. Όχι όμως για όλους , καθώς δεν συμφέρει διόλου τα μεγάλα ξενοδοχεία να ανοίξουν αφού οι αγορές στις οποίες απευθύνονται είναι απαγορευτικές οπότε και ο δρόμος για την επιστροφή στην κανονικότητα τους είναι μακρύς.
Η πλειονότητα των δικών μας πελατών κατά το ήμισυ προέρχεται από Ευρωπαικές χώρες και κυρίως Γαλλόφωνα κράτη (Γαλλία , Βέλγιο Ελβετία) Αυστρία Γερμανία, Αγγλία, Αμερική και Ρωσία και κατά το υπόλοιπο ήμισυ ειδικά τους μήνες Ιούλιο Αύγουστο από Ελλάδα. Οπότε ναι, στην Ελληνική αγορά θα στοχεύσουμε με το digital marketing το επόμενο διαστημα προσπαθώντας να έχουμε όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες.
Οι κρατήσεις πάντως που έχουν γίνει μέχρι στιγμής είτε από Ελλάδα είτε από εξωτερικό για του μήνες από Ιούλιο και μετά δεν έχουν ακυρωθεί , αντιθέτως σε αυτές δειλά δειλά προστίθενται κ άλλες.
Πιστεύω ότι η Ελλάδα στην παρούσα περίοδο πρέπει να στοχεύσει σε χώρες που βρίσκονται από υγειονομικής πλευράς στο ίδιο επίπεδο με εμάς και ότι ίσως ήλθε η ώρα οι εμπλεκόμενοι φορείς να επανασχεδιάσουν για το μέλλον έναν ισορροπημένο εσωτερικό τουρισμό (διαμόρφωση περιόδων αδειών, διαχωρισμό ηλικιακών ομάδων κ.α)
4. Έχετε λάβει συγκεκριμένες οδηγίες από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία των επιχειρήσεων;
Περιμένουμε από μέρα σε μέρα τα πρωτόκολλα λειτουργίας από το υπουργείο. Μέχρι στιγμής έχουμε ενημερωθεί για κάποια προσχέδια και προτάσεις που όμως θέλουν δουλειά καθώς έχουν δημιουργηθεί πολλά ερωτήματα όπως πόσο απέχει το “συνιστάται” απο το “επιβάλλεται”, αν τελικά αυτό που θα καταφέρουμε με τις διάφορες επιβολές είναι ένα αποκρουστικό τουριστικό προιόν,που δεν θα υπόσχεται ξεκούραση , χαλαρότητα και ξεγνιασιά , αν θα είναι βιώσιμες οι επιχειρήσεις με επιβολή πληρότητας 50-60 %… Το κάθε ξενοδοχείο είναι διαφορετικό όπως και να χει , γι αυτό και εμείς βρισκόμαστε σε ένα διαρκή αγώνα για ενημέρωση (διάφορα εγχώρια πρωτόκολλα αλλά και παγκόσμια πχ Marriot , Hilton κλπ)) και προβληματιζόμαστε σχετικά με την εφαρμογή τους στη δική μας πραγματικότητα (μιλάμε με το προσωπικό μας , προσαρμοζόμαστε κλπ ) Θεωρώ ότι ίσως έχουμε αργήσει ως κράτος και θα έπρεπε ήδη να είναι δημοσιευμένα τα πρωτόκολλα ώστε να ξεκινήσει η εκπαίδευση . Τι θα γίνει όμως με την πιστοποίηση ? Ποιος ελεγκτικός μηχανισμός θα εφαρμοστεί ? θα είναι συνεχής ? Διότι πιστεύω ότι χρειάζεται να είμαστε εξαιρετικά προσεκτικοί στην εφαρμογή των κανόνων πρώτα για εμάς τους ίδιους και έπειτα για τους φιλόξενούς μας. Και πιστεύω επίσης ακράδαντα ότι η νομική ευθύνη δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να περιορίζεται και να βαρύνει τον ξενοδόχο αφού ο φιλοξενούμενος έρχεται σε επαφή πριν, κατά και μετά τη διαμονή, με σειρά άλλων περιβάλλοντων.
5. Ποια μέτρα αναμένετε από το κράτος προκειμένου να στηριχθούν επιχειρηματίες και εργαζόμενοι του τουρισμού;
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας, ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία χρηματοδότησης των επιχειρήσεων , είτε μέσω της επιστρεπτέας προκαταβολής είτε μέσω της επιδότησης των επιτοκίων, όπως επίσης ήδη υπάρχει στήριξη των εργαζομένων στον τουρισμό ενώ θα επιδοτηθεί η εργασία από τον Ιούνιο . Όμως πιστεύω ότι πρέπει να παρθεί και άλλη σειρά μέτρων όπως περαιτέρω μετάθεση ή ελάφρυνση φορολογικών βάρων , ελάφρυνση ΦΠΑ, κατάργηση φόρου διαμονής , να ζητηθεί η χρηματοδότηση να έχει μεγαλύτερη περίοδο χάριτος κ.α Η ύφεση στην οικονομία θα είναι μεγάλη και η δημιουργία ευέλικτων λύσεων είναι αναγκαία ώστε να μη δημιουργηθεί νέα γενιά κόκκινων δανείων ούτε να χαθούν βιώσιμες επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση έχει κινηθεί σε σωστή κατεύθυνση αλλά χρειαάζεται ή μάλλον απαιτείται και η Ευρωπαϊκή στήριξή της !
6. Η Κυπαρισσία είναι ένας μοναδικός ταξιδιωτικός προορισμός, αν και ανεξερεύνητος για πολλούς από εμάς. Για ποιους λόγους θα προτείνατε στους ταξιδιώτες να επισκεφθούν την περιοχή και το ξενοδοχείο σας;
Χαίρομαι ιδιαίτερα όταν μιλώ για τον τόπο μου (και μπορώ να μιλώ για ώρες !!! ) και όταν προσκαλώ τον κόσμο να τον επισκεφθεί , όχι ορμώμενη από τοπικιστικές διαθέσεις αλλά γιατί πραγματικά θεωρώ ότι αξίζει κάποιος να επισκεφθεί την Κυπαρισσία αφού διαθέτει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως την μικρή απόσταση από σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους (αρχαία Ολυμπία, αρχαία Μεσσήνη, Επικούριος Απόλλωνας, ανάκτορα Νέστορα, Περιστέρια) , διαθέτει σημεία φυσικού κάλλους και εναλλακτικού τουρισμού (Νεδα, φαράγγι Περιστεριας, νήσος Πρώτη, Ποληλίμνιο ), διαθέτει πολλές όμορφες παραλίες είτε οργανωμένες είτε ανεξερεύνητες, διακρίνεται για τη γαστρονομία της και τα τοπικά της προϊόντα…
Περισσότερο όμως από ποτέ θεωρώ ότι είναι ιδανικός προορισμός αφού απέχει από την Αθήνα μολις 2,5 ώρες και διαθέτει ξενοδοχειακές μονάδες μικρές με πιο ιδιωτικό περιβάλλον, κάτι που μάλλον φέτος θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του τόπου διακοπών.
Μια τέτοια μονάδα είναι και η δική μας , το Apollo Resort art hotel (www.apollo-hotel.gr), ” χωμένο” μέσα σε ελαιώνα , 1,5 χλμ από το κέντρο της πόλης και πολύ κοντά στη θάλασσα. Ευαισθητοποιηθήκαμε από τους πρωτους σχετικά με τα μέτρα που πρέπει να παρθούν στη νέα κατάσταση , το επικοινωνούμε από την πρώτη στιγμή είτε στην ιστοσελίδά μας είτε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και είμαστε σε θέση να το εφαρμόσουμε ! Οι εγκαταστάσεις μας και το επίπεδο υπηρεσιών μας (4 αστέρων) μας καθιστούν βάσει των κριτικών των πελατών μας ως ένα από τα καλύτερα ξενοδοχεία στην Κυπαρισσία ! Όπως κάθε χρόνο , έτσι και φέτος, κάνουμε αλλαγές εστιάζοντας πάντα στις ανάγκες των πελατών μας, παλαιών και νέων . Οι πελάτες μας είναι κυρίως ζευγάρια όλων των ηλικιών αλλά και οικογένειες με παιδιά. Φέτος εστιάζουμε στις οικογένειες αναδιαμορφώνοντας τον περιβάλλοντα χώρο (παιδική χαρά κλπ) ώστε να είμαστε πιο φιλικοί προς αυτές ! Η κουζίνα μας είναι ένα άλλο πλεονέκτημα μας καθώς το πρωϊνό (από τα πρώτα ξενοδοχεία με πιστοποίηση Ελληνικού πρωινού από ΞΕΕ) αλλά και όλα τα εδέσματα κατά τη διάρκεια της ημέρας ξυπνούν πραγματικά όλες τις αισθήσεις , καθιστώντας τη γαστρονομία στο ξενοδοχείο μας εμπειρία ! Αλλά το μυστικό της επιτυχίας μας πάνω απ όλα είναι οι άνθρωποι μας, οι συνεργάτες μας , το προσωπικό μας και όλοι μαζί είμαστε προσηλωμένοι στο στόχο μας που είναι να προσφέρουμε ” φιλοξενία με ψυχή “. Φέτος θα κληθούμε να διαφυλάξουμε σαν κόρη οφθαλμού την υγεία των επισκεπτών μας και ευελπιστούμε να σταθούμε άξιοι της εμπιστοσύνης που θα μας δείξουν !
7. Και το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στους αναγνώστες μας;
Η ασφυξία των πραγμάτων είναι ο σπόρος των θαυμάτων ! Προσωπικά είδα την κρίση αυτή θετικά , ως ευκαιρία για επιμόρφωση (είναι ασύλληπτες οι ώρες των webinars που παρακολούθησα ! ) και γιατί να το κρύψω , ως ευλογία αφού είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που είχα την δυνατότητα να ζήσω οικογενειακές στιγμές κατά την περίοδο του Πάσχα , πρωτομαγιάς κλπ.
Ας δούμε όλοι θετικά την κρίση αυτή και ας εμπεδώσουμε ότι αυτή η χρονιά δεν είναι χρονιά για κέρδη αλλά για τις λιγότερες δυνατές απώλειες . Απαιτείται να σταθούμε στα πόδια μας και θα το καταφέρουμε . Δεν είμαστε οι μόνοι και δεν είμαστε μόνοι . Χρειάζεται να προτάξουμε συνεργασίες , να δούμε ότι είμαστε μέρος της αλυσίδας. Χρειάζεται προσαρμοστικότητα , ανθεκτικότητα-αντοχή και επανασχηματισμός ώστε να υπάρξει βιωσιμότητα (όπως υποστηρίζει και ο καθηγητής κ. Μπούχαλης) .
Ο τουρισμός έχει γρήγορα αντανακλαστικά ! Ο κόσμος θα ξαναταξιδέψει, δε γίνεται αλλιώς ! Είναι στην ανθρώπινη φύση το ταξίδι , το όνειρο !
Πιστεύω ότι περισσότερο από ποτέ τώρα είναι η ευκαιρία της Ελλάδας ! Έχουμε αναδειχθεί σε παγκόσμιο πρότυπο ασφάλειας και πρέπει να εκμεταλευτούμε τη θέση μας αυτή . Τώρα είναι ευκαιρία να επικοινωνήσουμε το προφίλ μας : Φιλοξενία , Χαμόγελο, πολιτισμός, διακοπές 4 εποχών , αυθεντικότητα εμπειριών …
Ο λαμπρός ήλιος , η θαλασσινή αύρα σε συνδυασμό με την προσοχή και ωριμότητα που θα επιδείξουμε θα βοηθήσουν στο να τα καταφέρουμε και να βγούμε νικητές με όσο το δυνατό λιγότερες απώλειες !