Γεωργαράκης – Χατζησταύρου: Στην Ελλάδα μπορεί να συνδυαστεί ο επαγγελματικός τουρισμός με τη διασκέδαση

503

Για τον επαγγελματικό τουρισμό και τον τουρισμό κινήτρων (incentives), καθώς και για το πως οι τουριστικές αλλά κι όλες οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις διαδικασίες team building για να εκπαιδεύσουν την ομάδα τους, μας μιλούν ο Άγγελος Γεωργαράκης και η Αλεξάνδρα Χατζησταύρου, συν-ιδρυτές της MindEx Business Consultants. Τονίζουν ότι η Ελλάδα είναι το μέρος που ο καθαρά επαγγελματικός τουρισμός μπορεί να συνδυαστεί με την αναψυχή λόγω της φυσικής ομορφιάς και του ανάγλυφου της χώρας, αναλύουν τους τρόπους που μια βιωματική δραστηριότητα μπορεί να διδάξει χρήσιμες ικανότητες προσφέροντας παράλληλα διασκέδαση και μιλούν για το πως η βιομηχανία του τουρισμού κινήτρων αλλάζει για να προσαρμοστεί στα μετά Covid-19 δεδομένα.

Αναλυτικά:

1) Η εταιρία σας δραστηριοποιείται στη διοργάνωση βιωματικών δραστηριοτήτων και δραστηριοτήτων team building για στελέχη εταιριών και γενικά ομάδες επαγγελματιών. Δουλεύετε μέχρι στιγμής μόνο με ομάδες από ελληνικές εταιρίες ή έχετε εργαστεί και με ομάδες από εταιρίες του εξωτερικού που έρχονται Ελλάδα για incentives; Υπάρχει ενδιαφέρον γενικά για τέτοιες μορφές επαγγελματικού τουρισμού;

ΑΧ: Πολύ σωστά, ένας εκ των 5 πυλώνων στους οποίους δραστηριοποιείται η MindEx είναι η διοργάνωση βιωματικών δραστηριοτήτων με έμφαση στο team building σαν τελικό στόχο. Δουλεύουμε βεβαίως με ομάδες στελεχών από τις ελληνικές εταιρείες αλλά και με ομάδες ανθρώπων από το εξωτερικό είτε από συστάσεις που μας κάνουν συνεργαζόμενοι με εμάς οργανισμοί όπως τουριστικά γραφεία και διαφημιστικές εταιρείες, είτε με στελέχη πολυεθνικών οργανισμών που έρχονται ως καλεσμένοι του ελληνικού παραρτήματος.

ΑΓ: Υπάρχει πολύ μεγάλη δυναμική στον επαγγελματικό τουρισμό και αυτό φαίνεται καθαρά αν σκεφτούμε ότι στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται πολλοί πολυεθνικοί οργανισμοί και έτσι ο αριθμός των στελεχών – επισκεπτών είναι μεγάλος. Υπάρχουν στην Ελλάδα υποδομές, τεχνογνωσία και βεβαίως το περιβάλλον και ο καιρός ευνοούν το να ζήσουν την εμπειρία μίας βιωματικής δραστηριότητας, περνώντας παραγωγικό χρόνο με τα στελέχη των ελληνικών παραρτημάτων, προσθέτοντας έτσι και το στοιχείο της διασκέδασης, που το χρειαζόμαστε όλοι.

2) Πώς ο τουρισμός των incentives, εξωτερικός ή εσωτερικός μπορεί να συνδυαστεί με αναψυχή και κλασσικές μορφές τουρισμού;

ΑΓ: Σε αυτό βοηθάει πάρα πολύ το γεγονός ότι βρισκόμαστε στην Ελλάδα!!! Βγάζουμε τους ανθρώπους αυτούς από τις «ψυχρές» αίθουσες και υλοποιούμε προγράμματα σε εξωτερικούς χώρους με πράσινο και ήλιο, σε περιοχές που έχουν ιστορικό ενδιαφέρον, δίπλα στη θάλασσα ακόμα και εν πλω πάνω σε σκάφη τα οποία είναι ειδικά διαμορφωμένα και στα οποία μπορούν να γίνουν βιωματικά προγράμματα.

ΑΧ: Στόχος μας σαν εταιρεία είναι η διαρκής εξέλιξη και η δημιουργία νέων προγραμμάτων. Δημιουργήσαμε λοιπόν ένα νέο πυλώνα στον οποίο οι δραστηριότητες team building εξελίχθηκαν σε θεματικές παραγωγές. Ενσωματώσαμε τις team building δραστηριότητες σε ολοκληρωμένα concept που έχουν να κάνουν με γνωστά παιχνίδια και τηλεοπτικές παραγωγές. Το γεγονός αυτό δυναμώνει πολύ διασκεδαστικό χαρακτήρα των δραστηριοτήτων. Ο διασκεδαστικός χαρακτήρας ενισχύει τη συμμετοχή και την δέσμευση και έτσι οδηγούμαστε στα επιθυμητά αποτελέσματα σε σχέση με τους στόχους των προγραμμάτων.

3) Από τις επαφές σας με στελέχη της αγοράς, πελάτες, συνεργάτες, εταιρίες και φορείς, ποιο ήταν το κλίμα των προηγουμένων μηνών και πώς αυτό έχει αλλάξει μετά την άρση των μέτρων καραντίνας και την επανεκκίνηση της οικονομίας;

ΑΓ: Ανάλογα με τον κλάδο δραστηριοποίησης, οι οργανισμοί αντέδρασαν διαφορετικά. Το κοινό παρόλα αυτά στοιχείο ήταν η επιβεβλημένη ανάγκη για άμεσες αλλαγές όπως η εργασία από το σπίτι για το προσωπικό, αλλά και το πάγωμα της αγοράς. Η αλλαγή στις προτεραιότητες και το επίπεδο ευελιξίας των οργανισμών ήταν απαραίτητοι παράγοντες για τον περιορισμό της σύγχυσης και την ομαλή λειτουργία υπό νέες συνθήκες πια. Η συνεχής εκπαίδευση των ανθρώπων θα βοηθήσει πολύ στην ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας, που στις μέρες της επανεκκίνησης είναι απαραίτητη.

4) Τα περισσότερα βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα βασίζονται στην εκ του σύνεγγυς αλληλεπίδραση και στην προσωπική επαφή συμμετεχόντων κι εμψυχωτών. Πώς μπορεί μια τέτοια δραστηριότητα να πραγματοποιηθεί πια επιτυχώς στην εποχή των μέτρων για τον Covid-19, αλλά και μέσα στο γενικότερο κλίμα φόβου που υπάρχει;

ΑΧ: Καταρχάς και για εμάς ο προβληματισμός ήταν μεγάλος. Το πρώτο βήμα ήταν να ενημερωθούμε από τους αρμόδιους φορείς (ΕΟΔΥ και ΓΓΠΠ) για το ποια είναι τα νέα δεδομένα και ποια τα απαραίτητα μέτρα για τη ασφάλεια όλων. Στη συνέχεια προσαρμόσαμε ανάλογα τις βιωματικές δραστηριότητες ως προς τον τρόπο υλοποίησης, έτσι ώστε αφενός να τηρούνται τα μέτρα ασφάλειας και αφετέρου να μπορούν να δώσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Τέλος αλλάξαμε τον μέγιστο αριθμό των συμμετεχόντων ανάλογα με την έκταση του χώρου, προτείνοντας κυρίως εξωτερικούς χώρους. Προσαρμόσαμε λοιπόν βιωματικές δράσεις κατά τις οποίες έστω και με απόσταση 1,5 – 2 μέτρων μεταξύ τους και χρήση υγειονομικού υλικού, οι συμμετέχοντες αναπτύσσουν επικοινωνία, εμπιστοσύνη, οικειότητα και φέρνουν αποτελέσματα

5) Μπορούν οι δραστηριότητες team building και βιωματικής μάθησης ως μεθοδολογία να βοηθήσουν στην εκμάθηση των μέτρων ατομικής προφύλαξης αλλά και των μέτρων υγιεινής στο χώρο εργασίας;

ΑΧ: Απολύτως ναι!!! Με δύο τρόπους…. Ο πρώτος είναι με την εξοικείωση, αν λάβουμε υπόψη ότι σε μία βιωματική δράση και πέρα από τις υπόλοιπες προσαρμογές, η χρήση του υγειονομικού υλικού είναι απαραίτητη, εντείνεται και ελέγχεται από του εκπαιδευτές. Ο δεύτερος είναι η δημιουργία δράσεων – «παιχνιδιών» που σαν στόχο έχουν την ορθή χρήση των υλικών και την δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος από τα μέλη της ομάδας. «Πες μου και θα ξεχάσω∙ Δίδαξέ με και μπορεί να θυμηθώ∙ Ενέπλεξέ με και θα μάθω»

6) Οι τουριστικές επιχειρήσεις πώς θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις διαδικασίες team building για τους εργαζομένους τους; Ένα ξενοδοχείο για παράδειγμα τί θα είχε να κερδίσει από μια τέτοια δραστηριότητα;

ΑΓ: Ο κύριος στόχος των βιωματικών δραστηριοτήτων είναι να οδηγήσει ένα σύνολο ανθρώπων να γίνουν ή να εξελιχθούν σε ομάδα η οποία έχει σαν στόχο να γίνει περισσότερο αποτελεσματική στο έργο της, ενισχύοντας στοιχεία όπως η εμπιστοσύνη, η οικειότητα, η επικοινωνία και η αξιοποίηση της διαφορετικότητας των μελών της. Είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό για τις τουριστικές επιχειρήσεις να παροτρύνουν τη συμμετοχή των ανθρώπων τους σε βιωματικές δράσεις. Έτσι μπορούν να ενισχύσουν την συνολική απόδοση και όχι απλώς να την ζητούν!

 

Ο Άγγελος Γεωργαράκης σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Πειραιά στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων. Έχει εργαστεί σε διευθυντικές θέσεις σε ελληνικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις στον χώρο των καταναλωτικών προϊόντων, καπνικών προϊόντων, του έντυπου Τύπου και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Έχει οργανώσει και υλοποιήσει εκπαιδευτικά προγράμματα σε εταιρείες όπως φαρμακευτικές, ασφαλιστικές, πληροφορικής, τραπεζικές, FMCG κ.α., θέματα πωλήσεων και εξυπηρέτησης πελατών, επικοινωνίας, διαχείρισης χρόνου και άγχους, τεχνικών παρουσιάσεων, merchandising, διοικητικών ικανοτήτων, διαπραγματεύσεων.

Η Αλεξάνδρα Χατζησταύρου είναι απόφοιτος του GRAFTS, εξειδικευμένη σε personal & group fitness training. Η θητεία της σε εκτελεστικές και επιτελικές θέσεις, σε εταιρείες όπως οι GSK, Tasty Foods, Mars Wrigley, ΑΜΒΥΞ και E.Ι. Παπαδόπουλος Α.Ε., επισφραγίζει τη σημαντική της εμπειρία στον κλάδο των πωλήσεων. Αναπτύσσει on-the-job εκπαιδευτικά προγράμματα και ηγείται του σχεδιασμού και της εκτέλεσης Team Building Activities και Experiential Events.

 

*Οι Έξι Ερωτήσεις είναι μια σειρά μικρών συνεντεύξεων ουσίας με έμπειρους επαγγελματίες πρώτης γραμμής του ελληνικού τουρισμού και γενικότερα της αγοράς, που καταθέτουν τις απόψεις τους σχετικά με τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα, η οικονομία και η τουριστική βιομηχανία σήμερα.